Wat zijn de beste series van 2018 (tot nu toe)?

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Halverwege 2018 is een mooi moment om de tussenstand van het seriejaar op te nemen. Opvallend: misschien zijn de beste series vooralsnog geen dramaseries.

The Handmaid’s Tale
Seizoen 2, Videoland

Van het boek van Margaret Atwood was een steengoeie serie gemaakt – één seizoen. Maar het verhaal van Offred (Elisabeth Moss) was nog lang niet helemaal verteld, en Atwood bemoeide zich ook met het tweede seizoen The Handmaid’s Tale, over een vrouw die als ‘dienstmaagd’ wordt gekoppeld aan een hoge pief in een totalitair regime in een toekomstige Amerikaanse enclave. Het tweede seizoen dendert in volle vaart door waar het eerste eindigde: in het zwarte busje waarin Offred werd afgevoerd. Ook indrukwekkend vanwege het gedachtenexperiment waarmee de serie speelt: wat zou er in worst case scenario kunnen gebeuren als we al te onverschillig reageren op vrijheden waaraan nu al wordt geknabbeld? ‘Een van de beste series van de eeuw,’ schreven we onlangs op de cover van de VARAgids. Waarschuwing: wel moeilijk bingemateriaal; de serie is zó topzwaar dat we vaak na één aflevering moedeloos een pauze inlassen. Het tweede seizoen is nog gruwelijker dan de eerste reeks, ook omdat we ons (dankzij flashbacks uit het zeer voorstelbare verleden) zo goed met Offred kunnen identificeren.

Lees meer over het tweede seizoen in onze recensie en lees ook hoe realistisch de serie nu eigenlijk is.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Atlanta
Seizoen 2, Fox

Atlanta blijft ook in het tweede seizoen een atypisch en virtuoos experiment over het leven van schoolverlater Ernest ‘Earn’ Marks (Donald Glover), die zich opwerpt als de manager van zijn rappende neef Alfred ‘Paper Boi’ Miles (Brian Tyree Henry). Earn gelooft nog steeds heilig in de rapcarrière van zijn neef Alfred, hoewel de relatie tussen de twee nu enigszins is bekoeld. In de openingsscène van het nieuwe seizoen wordt meteen de toon gezet: een gewelddadige overval wordt verbeeld zoals je van de serie mag verwachten: als een koortsdroom, bijna onwerkelijk. Met deze ongeveer acht minuten durende sequentie wordt Amerika’s diepgewortelde probleem met wapengeweld blootgelegd. Glover (ook rapper, zijn recente controversiële videoclip ‘This is America’ is door cultuurduiders uitgebreid ontrafeld) behoort tot de misschien wel grootste televisietalenten in Amerika.

Lees meer over het tweede seizoen in onze recensie.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

The Terror
Seizoen 1, Amazon Prime

Showrunner David Kajganich baseerde deze uitmuntende ­horrorthriller op het gelijknamige boek van Dan Simmons, waarin Simmons een eigen creatieve invulling gaf aan een waargebeurde Arctische zee-expeditie uit 1845. Geen van de 129 bemanningsleden overleefde de tocht, maar verder is er weinig over de expeditie bekend, behalve dan dat de twee desbetreffende stoomschepen, de HMS Erebus en de HMS Terror (ja, zo heette de boot écht), al snel vast kwamen te zitten in het poolijs (en daar de twee opvolgende winters ook zouden blijven). En dan zijn we pas bij aflevering één. Langzaam maar zeker draaien de makers de duimschroeven aan. Als kers op de taart heeft een roofdier met schijnbaar bovennatuurlijke krachten het op de bemanning voorzien: een mythisch wezen waar een vrouwelijke Netsilik met de bijnaam Lady Silence (Nive Nielsen) meer van af lijkt te weten. Toch ligt de grootste kracht van The Terror niet in de horrortaferelen – hoe minder je van deze superijsbeer ziet, hoe beter – maar juist in de rijke, genuanceerde karakterschetsen. Met als extra hoofdrolspeler het geluid van het ijs: snerpend, krakend en onverbiddelijk.

Lees meer over het eerste seizoen in onze recensie.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Succession
Seizoen 1, Ziggo Movies & Series XL

Het nieuwe paradepaardje van de Amerikaanse zender HBO, zo is de bedoeling. Succession volgt de diepe herfstdagen van het leven van de schatrijke mediamagnaat Logan Roy (Brian Cox in een geweldige Rupert Murdoch-achtige rol) en de aasgierende familieleden eromheen. Het uitgangspunt laat zich vlot uitleggen: Roy ligt op sterven en de kinderen bevechten elkaar over de opvolging als leider van het media-imperium en om de centen. En allemaal hebben ze een klap van de molen meegekregen: de een is een ex-drugsverslaafde workaholic, de ander een onaangepaste outsider die zakelijke conventies belachelijk maakt (en het lievelingetje van vader is), enfin, klassiek HBO-acteursdrama. En dan hebben we het nog niet gehad over die tamelijk hilarische bijrol van een neefje dat als lulletje-rozenwater door de kinderen wordt ingezet, omdat hij een baantje bij de familie zoekt.

Lees meer over het eerste seizoen in onze recensie.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

De luizenmoeder
Seizoen 1, NPO

Het grote NPO-dramasucces van 2018-tot-nu-toe, met een steeds maar groter wordende fanschare (naar aflevering vier keken 4,7 miljoen mensen, een duizelingwekkend cijfer, zeker voor NPO 3). Een prachtig tijdsdocument ook, dat lucht bracht in vastgeroeste debatten over bijvoorbeeld zwarte Piet, met juf Ank (Ilse Warringa) die politiek incorrecte taal uitsloeg en moeder Hannah (Jennifer Hoffman) als vrouw die de gekte allemaal overkomt en waar we ons mee kunnen identificeren. ‘Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent’ werd (ongewild) een grote hit op basisscholen.

Lees meer over de eerste aflevering in onze recensie en lees meer over het succes van de serie in het algemeen.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

GLOW
Seizoen 2, Netflix

Is het opmerkelijk dat een van de beste, meest hartverwarmende series over feminisme draait om een campy vrouwenworstelshow uit de jaren 80 (Zeg maar de anti-The Handmaid’s Tale)? Jazeker. Maar het voortreffelijke tweede seizoen van GLOW laat zien dat humor en genderpolitiek prima samengaan. Dat de serie ondanks de soms beladen onderwerpen toch ook heel lichtvoetig blijft, is een van de belangrijkste redenen van het succes. Een andere reden daarvoor zijn de fabuleuze worsteldames zelf. De Gorgeous Ladies of Wrestling zijn geen collega’s. Ze zijn familie.

Bekijk ook de volledige recensie van seizoen twee en lees daarnaast ons interview met actrices Alison Brie en Betty Gilpin.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen


Lees ook

Trust Me komt 12 oktober naar Videoland

The Cry S01E01: houdt spiegel voor over perspectieven moederschap

Imposters S02: de oplichters nemen afscheid

Bridge

Quiz: Weet jij alles over The Bridge?

DE LAGARDE+

The Bridge S04E01: net als Henrik heeft de serie Saga hard nodig