The Glorias

The Glorias: rechttoe rechtaan biopic

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Portret van feminist en activist Gloria Steinem bevat mooie scènes, maar stelt als geheel bij vlagen teleur.

Filmmaker Julie Taymor doet in The Glorias haar uiterste best om te voorkomen dat de biografische film over feminist en activist Gloria Steinem (ze is intussen 86 jaar oud!) geen inspiratieloos van-a-tot-z-verhaal wordt. Zo schakelt ze voortdurend tussen scènes met de piepjonge Steinem (Ryan Kiera Armstrong), de twintigplusser (Alicia Vikander) en de veertigplusser (Julianne Moore). De drie actrices ontmoeten elkaar vervolgens in droomsequenties waarin ze delibereren over hoe het zou zijn geweest als… Het is een interessante benadering: je inbeelden wat voor advies je oudere ik je jongere ik zou meegeven, en onze oudere ikken zijn eigenlijk in zekere zin voortdurend in dialoog met onze jongere ikken.

https://www.youtube.com/watch?v=W9qBA_SJzuc&feature=emb_logo

De jongere ik is het fundament waarop de oudere ik al dan niet tot bloei komt. In de ogen van Moore zien we dan ook levenswijsheid, in de ogen van Vikander jeugdige vastberadenheid en in de ogen van Armstrong onbevangenheid.

Maar The Glorias is op de keper beschouwd, al deze verhaaltechnieken terzijde, een rechttoe rechtaan drama. Over de belevenissen van een vrouw in haar strijd tegen het patriarchaat. We zien Steinems miserabele jeugd in Toledo, Ohio; haar tweejarige verblijf in India in de jaren 50; haar moeizame relatie met haar manipulatieve vader. De meest saillante momenten zijn de discussies die Steinem, een topjournalist in spé, voert met haar hoofdredacteuren. Bij een tijdschrift doen vrouwen uitsluitend research; mannen schrijven. Bij een ander tijdschrift wil de editor in chief graag met Steinem afspreken in een hotelsuite.

En per slot van rekening vertelt een journalist Steinem dat ze echt geen stukken kan schrijven over hoezeer vrouwen gelijk zijn aan mannen. Want dan zou hij een man – in het kader van journalistieke objectiviteit – een stuk moeten laten schrijven over hoe gelijkheid tussen man en vrouw een farce is.

Zo plaatst Taymor Steinem vakkundig in het oog van de feministische storm. We zien haar bezigheden in de jaren 50, 60 en 70, tot aan de steun die ze in 2016 uitriep voor toenmalig presidentskandidaat Hillary Clinton. De levensloop van Steinem leent zich in dat opzicht uitstekend voor een historische dwarsdoorsnede van de vrouwen- en burgerrechtenbeweging. En Taymor heeft iconen als Jannelle Monáe, Bette Midler en Lorraine Toussaint bereid gevonden sleutelpersonages te spelen.

Dat levert vooral mooie scènes op; als geheel stelt The Glorias daarentegen bij vlagen teleur. Door voor drie actrices te kiezen die ook niet echt op elkaar lijken sorteert Taymor een onbedoeld gekunsteld effect. En met een speelduur van 2,5 uur hadden de perikelen rondom Steinem beter gepast in een miniserie. Nu is de film ook vooral een kwestie van belangrijke gebeurtenissen uit Steinems leven afvinken.

The Glorias, vanaf 26 november 2020 in de bioscoop.

Lees ook