The Feed poster

The Feed S01E01: weinig authentiek, wél spannend

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Britse dystopische thriller heeft wel wat weg van Black Mirror.

Foto credits: All3Media

In de nabije toekomst kan je je emotionele staat en allerlei andere persoonlijke zaken direct delen in de zogeheten ‘feed’. Een eindeloze stroom aan informatie die ontstaat door implantaten die zijn geplaatst in de ogen van gebruikers. De eerste aflevering van The Feed opent met een gefictionaliseerde reclame waarin wordt gesteld: ‘Verbind jezelf met iedereen in een oogwenk.’ Het fenomeen is in die zin een soort nieuw stadium van sociale media. Bedacht door techwijsgeer Lawrence Hatfield (David Thewlis), die vanuit Londen de hele wereld wil onderwerpen aan zijn verslavende technologie.

https://www.youtube.com/watch?v=srvJZnrMQ_w

Natuurlijk lijdt The Feed onder kinderziektes, om het maar even eufemistisch te benoemen. Want sommige gebruikers krijgen te maken met waanbeelden, en rukken uit pure wanhoop hun oog eruit. Waarmee ze prompt ‘offline’ gaan. Ook is er sprake van moordlust, want The Feed blijkt her en der te rotzooien met het brein. Dat er een verzetsgroep ontstaat is geen verrassing. In de dystopische wereld die in het mysterie wordt neergezet is privacy amper onderwerp van discussie, en artificiële transparantie de enige modus operandi.

Dus kan je met je partner meekijken, en met je ogen QR-codes scannen. Wil je weten hoe je een gerecht moet klaarmaken? Dat kan gewoon met je implantaat. Dit klinkt natuurlijk zeer futuristisch, en doet denken aan andere science fiction als Black Mirror en Westworld. The Feed laat zich dan ook als zodanig omschrijven. Een verhaal gesitueerd in een dystopie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Nick Clark Windo, en bewerkt door Channing Powell. Powell is op zijn beurt weer bekend van The Walking Dead, en derhalve is The Feed niet zijn eerste misantropische rodeo – hij weet dondersgoed hoe je akelige toekomstbeelden voor het voetlicht moet brengen.

Tegelijkertijd is The Feed een familiedrama. Lawrence Hatfield bestiert zijn bedrijf samen met zijn vrouw Meredith (Michelle Fairley uit Game of Thrones). Hun zoon Tom (Guy Burnet) manifesteert zich als ‘Feed-psycholoog’ en de zwangerschap van zijn vrouw Kate (Nina Toussaint-White) is omgeven door mysterie, denk aan: wie zit er in mijn gedachten te wroeten? Want net als de akeligheden die worden voorgespiegeld in Black Mirror, speelt The Feed met de negatieve implicaties van technologische vooruitgang; technoparanoia.

Het resultaat is een thriller die wellicht niet heel authentiek oogt, maar wel spannend is. Misschien ook wel omdat wij normale stervelingen geen idee meer hebben hoe het is om zonder sociale media te leven; hoe het is om gedurende lange tijd ‘offline’ te gaan.

The Feed S01, vanaf 10 oktober 2019 op Ziggo

Lees ook