Het A-Woord

Het A-Woord S01E01-02: familiedrama over autisme vermijdt valkuilen

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Het familiedrama met Guy Clemens en Lies Visschedijk is meer geworden dan een SIRE-spotje.

Foto credits: EO

Een familiedrama over autisme klinkt als een risicovolle onderneming. Het is knap dat de nieuwe EO-serie Het A-Woord meer is geworden dan een SIRE-spotje dat om begrip vraagt voor kinderen met 'eigenaardigheden', zoals zijn ouders het zelf omschrijven.

https://www.youtube.com/watch?v=c-QQXBrSyzg

De zesjarige Sam is anders dan andere kinderen, zoveel is al snel duidelijk. Hij kan lastig hoofd- van bijzaken scheiden en weet zijn emoties slecht onder woorden te brengen. 'Net als alle mannen', probeert vader Teun (Guy Clemens) nog te relativeren tijdens het eerste bezoek aan de kinderpsycholoog. Er blijkt natuurlijk méér aan de hand: Sam is een van de naar schatting 1 procent Nederlanders die lijden aan een stoornis in het autismespectrum.

Zijn goedbedoelende ouders (Lies Visschedijk speelt moeder Mariël) proberen het feit dat hun zoontje anders is te negeren; zij willen niet dat de buitenwereld hem in een hokje drukt en hem anders gaat behandelen. Maar langzaam maar zeker wordt helder dat zij toch iets moeten doen met het feit dat hun zoontje in een andere wereld leeft dan andere kinderen. En is het eigenlijk erg dat Sam minder vriendjes heeft of af en toe helemaal in zijn eigen wereld lijkt te verdwijnen?

Hoofdpersonages met een autismestoornis vormden de afgelopen jaren al voeding voor talloze succesvolle series – denk aan Atypical, The Bridge of The Big Bang Theory (al hebben de makers nooit officieel de diagnose van Sheldon Cooper erkend). Het A-Woord, een bewerking van de Israëlische hitserie Yellow Peppers, is een opvallend waardevolle aanvulling op dit rijtje. Een familiedrama over zo'n voor veel mensen lastig te duiden onderwerp kan snel verzanden in een prekerig SIRE-filmpje. Maar de makers onder leiding van regisseurs Anna van der Heide (Brammetje Baas) en Remy van Heugten (Gluckauf) weten die valkuilen knap te omzeilen.

De ontwikkelingen rond Sam vormen wel de basis van het verhaal. Maar in de eerste twee afleveringen krijgen ook de andere personages al genoeg reliëf om de kijkers nieuwsgierig te maken naar hun toekomst. Het gedoe rond een oude affaire waar zwager Hugo en zijn vrouw mee worstelen voelt vooralsnog wat gekunsteld. Maar vooral de liefdesperikelen van tienerdochter Emma (Aiko Beemsterboer), die in het gezin wordt overschaduwd door alle zorgen over Sam, en de worsteling van opa Cas (Peter Blok) met zijn leven als pensionado vallen ondanks hun geringe aandeel op. Zij maken van Het A-Woord een interessant, opvallend innemend familiedrama dat – net als voorbeeld Yellow Peppers – een groot publiek en een vervolgseizoen verdient.

Het A-Woord, vanaf 21 september 2020 wekelijks op NPO 1 en NPO Start, en tevens in zijn geheel op NPO Plus.

Lees ook