VOD premières: Marjorie Prime & November

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Op picl.nl zie je thuis de films die nu in de Nederlandse arthouse bioscopen draaien. Bekijk Jon Hamm als AI-hologram en het engste sprookje sinds die uit je jeugd.

Picl is een site van een aantal Nederlandse filmtheaters die actuele films streamen die op hetzelfde moment in die bioscopen draaien, voor dezelfde prijs die je aan de kassa zou betalen. Waaronder deze twee hele goede.

Marjorie Prime is één van die zeldzame films waarin Artificiële Intelligentie nou eens niet in conflict komt met de mens. In de meeste fictie over AI - Westworld, Ex Machina en Her, om er maar een paar te noemen - gaat het uiteindelijk faliekant mis tussen de mens en de AI, maar in Marjorie Prime is er sprake van een prachtige symbiose. Jon Hamm, die we vooral kennen van zijn rol als Don Draper in Mad Men, speelt het zeer empathische en zelflerende hologram Walter, het evenbeeld van de inmiddels allang overleden echtgenoot van de dementerende vrouw Marjorie. Walter is door haar dochter Tess (Geena Davis) en schoonzoon Jon (Tim Robbins) gekocht om Marjorie in haar laatste jaren een zeker houvast te geven en om haar op milde wijze over te halen om wat beter voor zichzelf te zorgen. Dat werkt zo goed, dat Marjorie een harmonieuzere relatie krijgt met Walter, dan met haar dochter en schoonzoon.

Het scenario verkent de vele mogelijkheden en valkuilen van de relatie tussen mens en kunstmens op een erg intelligente en vaak grappige manier, zoals wanneer Jon besluit om zich samen met Walter te bezatten, en er zitten een paar zeer onverwachte en ontroerende wendingen in het script, dat werd gebaseerd op een toneelstuk. Dat laatste merk je ook, want bijna het hele verhaal speelt zich af op één locatie (het geweldig ontworpen strandhuis van Marjorie) en bestaat vrijwel geheel uit dialogen. Alle acteurs zijn indrukwekkend goed.

https://www.youtube.com/watch?v=VjkgajkhexM

De Estlandse film November gaat gedeeltelijk ook over AI, maar dan van het sprookjesachtige soort. In een feodale boerengemeenschap in de bossen van Estland verkopen de mensen hun ziel aan de duivel die in de bossen woont, in ruil voor het tot leven wekken van kratts, een soort van huis-tuin-en-keuken spullen vervaardigde robots die het vuile werk opknappen, zoals koeien stelen bij de buren. Nadat we kennis hebben gemaakt met hoe deze gemeenschap in sociaal opzicht in elkaar steekt, zien we hoe een jong meisje haar toevlucht zoekt in hekserij, wanneer haar gedoodverfde geliefde verliefd wordt op een adelijk meisje.

De jongen zet intussen een kratt in om de adelijke schone voor zich te winnen. Het liefdesverhaal is het enige ‘normale’ aan November, dat een cinefiele ervaring biedt die volkomen origineel is. Niets is met deze film te vergelijken. De mix van zwarte komedie en ultra-heidense elementen levert een unieke film op die niet zozeer eng is in de traditionele zin van het woord, maar wel zo verontrustend en beklemmend is dat hij je behoorlijk bij de keel grijpt. Dit mooie sprookje is zeker niet geschikt voor iedereen, maar ontegenzeggelijk uniek.

https://www.youtube.com/watch?v=SLU0WJM7Sro

 

 

 

Lees ook