Vera S10

Vera S10E01: heerlijk bitse matriarch

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Brenda Blethyn schittert voor de tiende maal op rij.

Een man wordt op een nacht vermoord in zijn kapitale villa. De deurwaarders, die van plan waren hem de volgende ochtend uit zijn huis te zetten, treffen hem aan op de vloer, in het bloed, gelegen naast twee lege hulzen. De openingsscène van Vera is omineus, zoals gebruikelijk, met eveneens beelden van een man in een kappersstoel met een scheermes op zijn keel en een geheime geldtransactie in een duistere parkeergarage. Totdat het titelpersonage, steevast met verve gespeeld door actrice Brenda Blethyn, ten tonele verschijnt op de plaats delict om ons meer helderheid te verschaffen. Als geen ander weet ze hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden.

Vaak wandelt ze dan met in haar kielzog haar team in een lijzig tempo over een landweg, terwijl ze wordt geïnformeerd over de stand van zaken. Te midden van de Britse idylle gaat het over ‘wanneer hier voor het laatst woningen zijn gebouwd’ en of de forensisch onderzoeker de ‘achteruitkijkspiegel’ al heeft onderzocht. Eenmaal bij de auto van het slachtoffer – entrepreneur en stylist Freddie Gill (Jonathan Spencer) – blijken er handafdrukken op de spiegel te zitten. Vera’s collega concludeert: ‘Dat zal vast een vrouw zijn geweest, die gebruiken het toch om hun make-up te doen?’ Waarop Vera pareert: 'Dat zijn toch niet altijd vrouwen?'

Even later moet Vera toch toegeven dat het een vrouw is geweest – hoewel het onduidelijk is of ze ergens van verdacht wordt. Ze brengt het nieuws met een passief-agressieve blik, alsof ze het zelf heeft bedacht en niet haar collega. Blethyn is op haar best als ze schakelt tussen lieflijke matriarch en verbeten bazin. Zoals wanneer mensen voor hun beurt spreken tijdens verhoren en zij ze nog even heerlijk terechtzet. En hoe meer tegengas je geeft, hoe meer bitse blikken ze terugkaatst.

Wat volgt is een aflevering die in het teken staat van dubieuze zakenbelangen, familiebanden en jaloezie. De makers introduceren genoeg afleidingsmanoeuvres, waardoor het verhaal zelfs in de laatste tien minuten – en de afleveringen duren traditiegetrouw anderhalf uur – nog een onverwachte wending neemt. Dat is goed bedacht, hoewel Vera zonder Blethyn zou zijn als Jim Morrison zonder The Doors. Fijn om naar te luisteren, maar tegelijk zonder de charme. Vandaar dat ze al tien seizoenen meegaat, en een groot publiek – 8 à 9 miljoen Britten – er jaarlijks kennis van neemt.

Vera S10, samen met de eerste 9 (!) seizoenen nu te zien bij NPO Plus

Lees ook