The Week Of: vulgair en onnozel vermaak voor in het weekend

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Nieuwe bruiloftskomedie is vooral gemaakt voor de liefhebbers van Sandlers werk.

Sarah (Allison Strong) komt uit een eenvoudige familie uit Long Island; haar verloofde Tyler (Roland Buck III) is de zoon van een welgestelde chirurg uit Los Angeles. Kenny Lustig (Adam Sandler) is de tierende doch liefdevolle patriarch van Sarahs familie; Kirby Cordice (Chris Rock) is de flamboyante, rokkenjagende miljonair die weinig oog heeft voor zijn zoon. Een ontmoeting tussen de twee partijen is gezien het aanstaande huwelijk onvermijdelijk. Sandlers personage heeft – met de hand op de knip, dat wel - alles tot in de puntjes verzorgd. Hoewel de kwaliteitseisen van de middelmatige architect uit Long Island natuurlijk niet overeenkomen met de decadente levensstijl van de steenrijke medicus.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Het verhaal speelt zich af gedurende de week voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking, waarin Lustig voortdurend indruk probeert te maken op Cordice. Natuurlijk loopt alles in de soep en moet Rocks personage – Dr. C genoemd – financieel bijspringen om de dag in goede banen te leiden. De moraal van het verhaal is van mijlenver zichtbaar en tweeledig: Lustig leert dat nederigheid af en toe op zijn plaats is; Cordice komt erachter dat geld niet gelukkig maakt, en het familieleven wel. Dat zijn in beide gevallen behoorlijk conservatieve levenslessen. Je hoeft van Sandler – die het scenario schreef met SNL-schrijver Robert Smigel –  op dat gebied echter geen radicale invalshoeken te verwachten.

The Week Of is onnozel en zit vol kleinburgerlijk gezever. De komedie bestaat – net als vrijwel alle door Sandler geproduceerde films – uit een aantal sketches die de afwezigheid van een doorwrocht plot moeten verbloemen. Hierdoor treden de grappen op de voorgrond, en is er amper ruimte voor verdieping van de personages. Dus zien we Cordice tijdens een openhartoperatie laconiek bellen met Lustig: met de hand van de patiënt die onder narcose is gebracht wordt de telefoon opgenomen. Of neem Charles (Steve Buscemi): Lustigs neef, die het maar druk heeft met het kijken van de naaktscènes uit Game of Thrones, die hij in slowmotion afspeelt op zijn televisie.

Het gaat in Sandlers vierde Netflix-film (er is ook een vijfde aangekondigd) derhalve wederom niet om originaliteit of kunstzinnigheid. Het devies is zoals altijd: hoe gek kunnen we het maken. En dan valt het qua absurditeit wel mee. Een lipstick in de vorm van een penis, een oom zonder benen, terloops racisme (zien alle zwarte mensen er niet hetzelfde uit?), erg opzienbarend is het allemaal niet. Hoewel sommige scènes flauw en hilarisch tegelijk zijn: zoals Cordice die noodgedwongen op de grond moet slapen en begint te flikflooien met de stompjes van de oom wiens benen zijn afgezet vanwege diabetes: ‘Deze zijn stevig, meid.’ The Week Of zal dan ook voor de een één ellenlange, vulgaire opmaat zijn naar een anticlimax, en voor de ander puur zaterdagavondvermaak.

The Week Of, vanaf 28 april 2018 op Netflix

Lees ook