The Rookie

The Rookie S02E01: Nathan Fillion als politieprins

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Nathan Fillion is een pluspunt, maar The Rookie stapt tegelijkertijd in dezelfde valkuilen als collega-politieseries zoals Brooklyn Nine-Nine.

Foto credits: ABC Studios

John Nolan (Nathan Fillion, Castle, Firefly) heeft een hoop meegemaakt sinds hij zes maanden geleden als veertigplusser aan een splinternieuwe baan bij het politiecorps in Los Angeles begon. In die tijd heeft hij eigenlijk ook iedereen weten te overtuigen dat hij wel degelijk een aanwinst is bij de politie, ook al wist hij niet zoals zijn collega-groentjes Lucy (Melissa O’Neil) en Jackson (Titus Makin Jr.) al van kinds af aan dat hij agent wilde worden. Zelfs zijn superieur, sergeant Wade Grey (Richard T. Jones), die hem ooit introduceerde als ‘een rondwandelende midlifecrisis’, behandelt hem inmiddels, zij het schoorvoetend, met respect.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Veel tijd om daarbij stil te staan heeft hij echter niet: een groep criminelen heeft een twintigtal politiepakken gestolen en dat betekent weinig goeds.

De belangrijkste reden om The Rookie te kijken is Nathan Fillion. In zijn twee bekendste rollen (crimethrillerschrijver Richard Castle in Castle en nobele ruimtecowboy Mal in Firefly) was hij al sympathiek, maar zo bescheiden, empathisch en oprecht als John Nolan hebben we hem niet eerder gezien. Zelfs na zes maanden komt al het zinloze geweld op de straten nog even hard bij hem binnen, iets wat zijn kersverse vriendin, en doorgewinterde terrorismebestrijder, Jessica Russo (Sarah Shahi, Person of Interest, Fairly Legal) maar moeilijk kan bevatten.

Wat dat betreft doet John Nolan wel een beetje denken aan Ted Lasso: een teddybeer, die het welzijn van anderen altijd boven dat van hemzelf plaatst. Een belangrijk verschil is er natuurlijk wel: de setting. The Rookie stapt daarbij in dezelfde valkuilen als Brooklyn Nine-Nine. Beide series tonen een wel heel erg geïdealiseerd beeld van de politie, waar iedereen het beste met elkaar voorheeft en racisme en ambiguïteit niet bestaan. Iets wat bij The Rookie misschien nog net iets problematischer is, aangezien deze serie, onder andere door het gebruik van beeld van bodycams, toch meer dan Brooklyn Nine-Nine het realisme opzoekt.

Aflevering acht uit het eerste seizoen was daarbij exemplarisch: na een wilde achtervolging schiet John een overvaller dood. Zowel de serie als de bekwame en onafhankelijke inspecteurs die het voorval onderzoeken laten er geen twijfel over bestaan: de jongeman richtte zijn pistool op hem, John reageerde uit zelfverdediging. Maar wat als er toch iets van onzekerheid was? Of de overvaller niet wit, maar donker was geweest?

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

Aan echte ethische dilemma’s wil de serie zich niet wagen (opvallend genoeg ook iets wat de makers in het dagelijkse leven niet lijken te willen doen: actrice Afton Williamson, die in de serie Johns begeleider Talia Bishop speelde, keert niet terug voor het tweede seizoen, naar eigen zeggen omdat de leidinggevenden niets hebben gedaan met haar meldingen van racistisch en seksueel wangedrag op de werkvloer). Zulke kwesties passen niet binnen het format waarin zelfs terroristische dreigingen binnen veertig minuten zijn afgehandeld.

The Rookie toont ons een idylle, met Nathan Fillion als politieprins.

The Rookie S02, vanaf 25 september 2021 op Videoland

Lees ook