The Innocents S01E01-02: tamelijk onoriginele genre-serie

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

De verwijzingen naar andere enigmatische tv-series, denk aan Twin Peaks en The OA, leiden ertoe dat je je afvraagt of de makers wel eigen ideeën hebben.

Tortelduifjes June (Sorcha Groundsell) en Harry (Percelle Ascott) hebben ieder hun eigen reden om hun in Schotland gelegen woonplaats te ontvluchten. June lijdt onder het beklemmende regime van haar kwaadaardige vader, die haar elk moment van de dag in de gaten houdt; Harry ontfermt zich over zijn zieke vader, terwijl zijn moeder, een rechercheur, vaak afwezig is. In de eerste aflevering zien we hoe hun relatie zich in het geheim ontvouwt. In de bibliotheek van de scholengemeenschap van de twee lovers wisselen ze liefdesbriefjes uit. Ze kijken uit naar de vrijheid om hun relatie openlijk te vieren.

https://www.youtube.com/watch?v=XzV8qdNW9SA&t=7s

Onderwijl maken we kennis met wetenschapper en/of sekteleider Halvorson (Guy Pearce) die met drie vrouwen op een eilandje woont in de woestenij (in Noorwegen, zo bleek tijdens een panel met de cast en crew tijdens What’s Next in Rome, afgelopen april). De eigentijdse Dr. Frankenstein voert experimenten uit met zijn proefpersonen. Alle drie beschikken ze ook over June’s eigenaardige vaardigheid - ze kunnen net als haar van gedaante verwisselen - maar ze mogen er onderling niet over praten. Een van de handlangers van Halvorson probeert June – als June en Harry eenmaal op de vlucht zijn geslagen – te ontvoeren en mee te nemen naar de idyllische Noorse fjorden waar zijn opdrachtgever, en naar verluidt ook June’s moeder, resideert. Moederlief is namelijk ooit op de bonnefooi vertrokken. En niemand weet waarheen.

In de eerste afleveringen strooien showrunners Hania Elkington en Simon Duric (bekend als storyboard artiest) de kijker het nodige zand in de ogen. De mysteries blijven zich maar opstapelen. Zo zien we dat June op een gegeven moment voor het eerst transformeert, in die zojuist genoemde handlanger. Het is een proces dat er nogal gekunsteld uitziet. Maar er schuilt ook een diepere boodschap achter: hoe het is om in een ander lichaam verstopt te zitten; of hoe jonge lieden nog een metamorfose – een soort gedaantewisseling - moeten doormaken in hun brein. Van jongvolwassen tot volwassen. Met die notie doen de twee scenaristen eigenlijk maar weinig. En dat maakt hun schepping – een 'coming of age' genre-serie – tamelijk onorigineel.

De sets – de uitgestrekte dalen en prachtige vista’s – zijn wonderschoon, daar bestaat geen twijfel over. De bewuste of onbewuste verwijzingen naar andere enigmatische tv-series, denk aan Twin Peaks en The OA, leiden er echter toe dat je je afvraagt of de makers wel eigen ideeën hadden toen ze aan The Innocents begonnen. En dan strandt het koppel tijdens de tweede etappe ook nog eens in Londen, waardoor de vraag rijst: draait deze serie nu uitsluitend om de vlucht? Of ontstaat er elders, in ruraal Noorwegen, ver van de beschaving, een nieuw en intrigerend verhaal? Wie dat wil weten zal moeten blijven kijken, maar dat is gezien de algehele lamzaligheid in deze sci-fi thriller een behoorlijke beproeving.

The Innocents S01, vanaf 24 augustus 2018 op Netflix

Lees ook