The Frankenstein Chronicles S01-S02: groezelig moordmysterie in het Londen van Mary Shelley

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Wat als Mary Shelley’s Frankenstein voortkwam uit de werkelijkheid?

Het monster van Frankenstein heeft nooit zo tot de verbeelding gesproken als zijn monstercollega’s de vampier en de weerwolf. Hoe tragisch het figuur ook is, een verzameling aan elkaar genaaide ledematen laat zich toch moeilijk romantiseren.

Het eerste seizoen van The Frankenstein Chronicles – nu samen met het tweede seizoen te zien bij Netflix – is daarop geen uitzondering. Wanneer een dood meisje aanspoelt op de oever van de Theems, ziet inspecteur John Marlott (Sean Bean) direct dat deze dood anders is dan andere. Haar lichaam is samengesteld uit de ledematen van op zijn minst zes andere doden. Daarnaast zou Marlott zweren dat hij het dode meisje nog even zag bewegen. Al kan dat natuurlijk ook een hallucinatie door opnieuw oplaaiende syfilis geweest zijn.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Voor Marlott is het snel duidelijk: iemand experimenteert hier met de lichamen van ontvoerde kinderen uit de Londense sloppenwijken! Maar al zijn beschuldigingen en waarschuwingen worden afgedaan als het geraaskal van een zieke ziel. Helemaal ongelijk hebben ze niet. Zowel de ziekte (syfilis) als de remedie (kwik) zijn niet bevorderlijk voor iemands mentale gesteldheid.

De serie maakt slim gebruik van de tijd waarin het groezelige moordmysterie zich afspeelt. In 1827 is het opgraven van lijken, vanwege een nijpend tekort aan legale verse kadavers voor wetenschappelijk onderzoek, in Londen een lucratieve business. Een voorgestelde anatomiewet, die ervoor zou zorgen dat mensen de lichamen van hun gestorven familieleden ook kunnen doneren, zou die schandelijk praktijken een halt toe kunnen roepen. Maar niet iedereen, zoals alternatieve genezer Sir Daniel Hervey (Ed Stoppard) en zijn vrome zus Lady Jemima (Vanessa Kirby, prinses Margaret uit The Crown), zijn voor deze versoepeling. Want zonder een gepaste begrafenis komen de zielen van de gedoneerde lichamen de hemel niet binnen.

Nog belangrijker: het is het Londen van auteur Mary Shelley, die in 1818 wereldberoemd en berucht zou worden met haar boek Frankenstein; or, The Modern Prometheus, over een geniale wetenschapper die uit dode materie een nieuw, levend wezen creëerde. Het idee voor het boek, vertelt de Mary Shelley (Anna Maxwell Martin) uit de serie, kwam tot haar in een nachtmerrie. Maar wat, zo vraagt de serie ons, als dit idee niet voortkwam uit een boze droom, maar uit de werkelijkheid?

Het is een ingenieus uitgangspunt, dat wordt doorgevoerd tot aan de (achteraf gezien) onontkoombare finale, die John Marlott het tweede seizoen instuurt met maar één belangrijk doel: wraak nemen voor wat hem en zijn naasten is aangedaan.  

The Frankenstein Chronicles: seizoen 1 en 2 zijn nu te zien bij Netflix.

Lees ook