Game Over, Man!: homofobie, seksisme en flauwe grappen

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Eigenlijk vormen de talrijke en soms geestige cameo’s in Game Over, Man!  de enige reden waarom je de film zou moeten zien.

Drie hotelmedewerkers – Alexxx (Adam DeVine), Darren (Anders Holm) en Joel (Blake Anderson) raken verstrikt in de gijzeling van hun werkdomein. Een terrorist heeft zijn zinnen gezet op het vermogen van één van de gasten: een prominente Tunesiër, gespeeld door Utkarsh Ambudkar. Dus wordt à la Die Hard (1988) de kelder van het etablissement overspoelt door een groep bad guys, onder leiding van twee genadeloze vechtmachines (Neal McDonough en Rhona Mitra) en een genie (Sam Richardson). De laatstgenoemde moet wat klooien met computers, en wordt één van de eerste slachtoffers van het koddige trio.

Maar eerst moet Darren in een leeg gewaande hotelkamer nog even high worden van salvia, terwijl Alexxx en Joel hannesen met een condoom vol sperma. Manager Cassie (Aya Cash uit You're The Worst) heeft het maar moeilijk met de drie klunzen, die weinig op hebben met autoriteit. Gelukkig ontpoppen de minkukels zich tot echte Kevin McCallisters – referenties aan Home Alone zijn er in overvloed – en gaan ze de strijd aan tegen de schurken met behulp van hun zelfbedachte wapens en valstrikken, waaronder hun skintendo joysuit: een pak waarmee je iemand op afstand kan besturen. Want het leven is voor de hoofdrolspelers één grote videogame (en grap), vandaar ook de titel van de film.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Eigenlijk vormen de talrijke en soms geestige cameo’s in het door Seth Rogen en Adam Goldberg geproduceerde Game Over, Man!  de enige reden waarom je de film zou moeten zien: Steve-O, Donald Faison, Fred Armisen, Action Bronson en Joel McHale behoren allemaal tot de gegijzelden en verbloemen met hun performances kortstondig het gedrocht van een scenario en de algehele flauwigheid. Voor even zijn er geen piemels in beeld, en staan de poepgrappen op pauze. Deze vulgariteiten worden overigens niet aangehaald om een punt te maken (iets met censuur of seksuele vrijheid), maar puur omdat het kan.

Het verhaal bereikt uiteindelijk met het constante gegiechel over homoseksualiteit en vrouw-zijn een dieptepunt. De makers van Game Over, Man! hebben de boot gemist, en dan doelen we niet op het gevaarte dat tegen het einde van de film valse verwachtingen schept over de Amerikaanse Droom. Nee: regisseur Kyle Newacheck en scenarist Anders Holm – bekend van de komedieserie Workaholics, waarin ook DeVine en Anderson spelen, maar dan als telemarketeers – zijn zich volstrekt onbewust van de veranderende wereld om hun heen.

Game Over, Man! is vanaf 23 maart te zien bij Netflix

Lees ook