Follow the leader: Desperate Housewives

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Wie zijn toch die artiesten die de openingen van onze favoriete tv-series verzorgen? In deze reeks artikelen kijken we naar de bands, zangers en zangeressen die de leaders zongen. Deel 57: Danny Elfman, bekend van Desperate Housewives.

Het was zelden saai op Wisteria Lane. In de straat waarin Desperate Housewives zich afspeelt, zien we in acht seizoenen affaires, verdwijningen, moorden en nog veel meer. De serie liep van 2004 tot 2012 op televisie en wist van het begin af aan meteen een publiek te trekken: naar de eerste aflevering keken maar liefst 21 miljoen mensen. Uiteindelijk wist Desperate Housewives zeven Emmy Awards in de wacht te slepen, waaronder de prijs voor ‘Outstanding Main Title Theme Music’.

https://www.youtube.com/watch?v=DozfGxSOh4c

En die intromuziek is gecomponeerd door Danny Elfman, een naam die we al eerder zijn tegengekomen bij Follow the Leader. Het nummer dat hij voor The Simpsons schrijft is uiteindelijk iets bekender, maar met Desperate Housewives scoort hij een tweede enorme tv-hit. En dat terwijl de Amerikaan voornamelijk bekend is van zijn werk op het witte doek.

Die bekendheid komt voornamelijk door zijn samenwerking met filmmaker Tim Burton. In 1985 maakt de componist de soundtrack voor Pee-wee’s Big Adventure, de eerste speelfilm van Burton. Ook Elfman heeft dan nog weinig ervaring: de soundtrack voor Forbidden Zone (geregisseerd door zijn broer) is zijn enige wapenfeit. ‘Ik had nog nooit les gehad in het bespelen van een instrument, laat staan in het schrijven van muziek’, herinnert Elfman zich in gesprek met het Britse tijdschrift Empire. ‘Als ik het nu terugluister, klinken die dingen heel primitief.’

https://www.youtube.com/watch?v=12nyEMARzNM

Primitief of niet, de samenwerking met Burton valt in de smaak. In de dertig jaar die volgen, verzorgt Elfman de muziek voor maar liefst zestien van zijn films, zoals Mars Attacks! en het door Burton geproduceerde The Nightmare Before Christmas. In 2016 geeft hij zelfs concerten, waarbij een 90-koppig orkest en een 50-koppig koor de bekendste muziek uit die collectie speelt. ‘Zonder Tim zou ik geen carrière hebben’, vertelt hij tijdens die tournee aan Variety. ‘Iedere film die ik met hem gemaakt heb, heeft nieuwe deuren geopend. Na Pee-wee’s Big Adventure was ik de comedy-man, na Beetlejuice was ik de rare snuiter, na Batman was ik de man van de grote donkere films en na Edward Scissorhands was ik de romanticus.’

Overigens geeft Elfman aan dat het nog steeds spannend is om muziek te laten horen aan Burton. ‘Mensen denken dat we elkaar automatisch aanvoelen’, vertelt hij in 2013 tegenover The Guardian. ‘Maar het wordt nooit makkelijker. Tim is nog steeds even complex als toen, misschien zelfs complexer. Wanneer ik nu muziek voor hem speel, ben ik nog steeds net zo zenuwachtig als dat ik de eerste keer was.’

Lees ook