Alles over series, tv en film. Vanaf de redactie van de VARAgids.

Follow the leader: House of Cards

  •  
01-11-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
House of Cards S06
Wie zijn toch die artiesten die de opening van onze favoriete tv-series verzorgen? In deze reeks artikelen kijken we naar de bands, zangers en zangeressen die de leaders zongen. Deel 21: Jeff Beal, bekend van House of Cards.
De camera glijdt soepel door Washington, terwijl we timelapse-beelden zien van verkeer dat over de wegen van de Amerikaanse hoofdstad raast. Een herhalend baslijntje leidt de intromuziek in: een orkestraal stuk dat kalm is aan het oppervlak, maar door via onheilspellende klanken een flard van duisternis laat horen. Net als House of Cards, de serie die bij het muziekstuk hoort, zelf. Hoofdpersoon Frank Underwood worstelt en manipuleert zich naar een plek in het Witte Huis.
‘Het voelt als een paradox: ik maak de muziek alleen in mijn kleine, donkere kamertje, maar miljoenen mensen over heel de wereld horen het. Toch droomde ik ervan om de muziek uit House of Cards letterlijk mee de wereld over te nemen, en nu gebeurt dat,’ vertelt Jeff Beal in Utrecht. De componist is bezig aan een wereldtournee, waarop hij zijn House of Cards-muziek live speelt. In Nederland staat hij, na een optreden in het Amsterdamse Concertgebouw, op het podium van TivoliVredenburg.
Het is een tournee die Beal volledig zelf samengesteld heeft. ‘In eerste instantie begon het natuurlijk met de muziek. Ik heb de optredens in verschillende thema’s ingedeeld, dus ik volg niet de chronologische plot van de serie. Vervolgens heb ik er beelden bij uitgezocht en zelf gemonteerd.’ Die beelden zijn op een scherm te zien terwijl Beal met zijn orkest op het podium staat. ‘Het eerste concert was gelijk al geweldig,’ vervolgt hij. ‘Het was in Washington, de plek waar alles in de serie zich afspeelt. Beau Willimon (de bedenker van de Amerikaanse House of Cards) en Michael Kelly, die Doug Stamper speelt in de serie, waren er onder anderen bij. Geweldig.’
Het is David Fincher, de regisseur van de eerste twee afleveringen, die Beal bij House of Cards betrekt. ‘Ik had al eens met hem samengewerkt voor een reclame die tijdens de Superbowl werd uitgezonden. Of hij nou met componisten als Trent Reznor, van de industriële rockband Nine Inch Nails, of met mij werkt: hij heeft altijd oog voor de muziek.’ En ook inhoudelijk kan Beal zich vinden in House of Cards: ‘Het is een heel intelligent geschreven serie. Wat ik fijn vind, is dat alles niet zwart-wit is: je wordt uitgedaagd om je eigen conclusies te trekken over de personages.’
En die personages kunnen behoorlijk duister zijn. Om dat te accentueren, doet Beal expres iets wat niet helemaal klopt in de intromuziek. ‘De bas blijft heel de tijd in mineur spelen, terwijl de melodie een paar keer naar majeur glipt. Het geeft je het gevoel van: dit is vreemd, er klopt hier iets niet.’ Die baslijn is overigens afkomstig van Henry, de zoon van Beal. De componist speelt zelf verder een groot deel van de instrumenten in: trompet, gitaar en piano. De rest neemt hij op met een orkest, vanuit zijn huiskamer.
De muziek die uiteindelijk te horen is in het intro van House of Cards, is afkomstig van een schets die Beal, nog voordat hij beelden van de serie gezien heeft, naar Fincher stuurt. ‘De eerste keer dat ik een aflevering zag, stond er nog tijdelijke muziek onder, de keer daarna hoorde ik ineens dat stuk. Ik wist nog helemaal niet dat dat de intromuziek zou worden,’ vertelt de Amerikaan.
In de latere seizoenen spande Beal zich in om de intromuziek iets aan te passen, maar tevergeefs. ‘Ik heb gevraagd of ze het wilden veranderen, om een intensere versie te maken. Dat vond ik gepast, nu Trump in het Witte Huis zit. Maar nee, daar wilden ze niet in meegaan.’
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Lagarde!