Dogs of Berlin S1E01-04: menselijk misdaaddrama

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Dogs of Berlin is een degelijk misdaaddrama met moord, neonazi’s, en een machtsstrijd in de Berlijnse onderwereld.

Berlijn verkeert in rep en roer: branden, loeiende sirenes, en gewelddadige gevechten. In een voice-over stelt agent Kurt Grimmer: ‘Ik heb altijd geweten dat mijn dag van de afrekening ooit zou komen, maar ik had niet gedacht dat ik de stad in brand zou steken.' De tiendelige Duitse dramaserie Dogs of Berlin richt zich op de koude, eigenzinnige Berlijnse onderwereld.

https://www.youtube.com/watch?v=WRC0fV-ouh8

In de opener wordt de Turkse voetballer Orkan Erdem dood aangetroffen in een portiek van een flatgebouw in de Berlijnse wijk Marzahn. Het is de dag voor de kwalificatiewedstrijd tussen Duitsland en Turkije, en er staat veel op het spel. Per toeval is de Oost-Berlijnse agent Grimmer (Felix Kramer) als eerste ter plaatse. Hij wil de moordzaak naar zijn hand zetten om er zelf voordeel uit te halen. Grimmer wordt gedwongen om samen te werken met de Duits-Turkse homoseksuele agent Erol Birkan (Fahri Yardim). Beide mannen nemen persoonlijke ballast mee in hun gevecht tegen de criminele onderwereld van Berlijn.

In de eerste vier afleveringen fungeert Berlijn als microkosmos van de bredere wereld. Het script is doorspekt met sociale kwesties die zich in de Duitse hoofdstad afspelen: neonazi’s, kinderen in slechte sociaal-economische omstandigheden, racisme, en de verschillende leefwerelden binnen de stad. Toch liggen op bepaalde momenten de verhaalclichés en de stereotypering van de personages er iets te dik op: van de etnische Arabieren als (potentiële) criminelen in de Tarik-Amir bende en de bijbehorende groepsdruk, tot de ruwe Duitse neo-nazi’s en de Oost-Europeanen als brutale gangsters.

Regisseur en scenarioschrijver Christian Alvart (Antibodies) creëert een misdaadverhaal met sociale heterogeniteit. Naast snelle actiescènes en wisselende locaties is er ook ruimte voor de persoonlijke ontwikkeling van de personages. Welke vernederingen dien je te overwinnen, en hoe kan je afstand nemen van de verwachtingen van anderen? Birkan en (vooral) Grimmer worden steeds meer geconfronteerd met hun corruptie en eigen schaduwzijde. Van de illegale gokwereld, motorclubs, neonazi-groepen, jongeren die onderduiken in de wereld van rap en criminaliteit, tot de contrasterende levens van Duitse huisvrouwen (ongeacht sociale klasse). Allen zijn met elkaar verbonden.

Dogs of Berlin is qua beeldvorming een sombere, grauwe serie. Alvart kiest voor visuele accenten met behulp van dynamisch camerawerk – mooie inzoomende shots - waarbij hij op atmosferische wijze de onderwereld van Berlijn illustreert.

Regels en wetten, moraliteit en ethiek, vrije wil en keuzes. ‘Hebben we een keuze of is alles bij de geboorte al vastgelegd?’, vraagt Grimmer zich af. Dogs of Berlin probeert de kijker de antwoorden te laten zoeken door de verschillende milieus van de Duitse hoofdstad te verkennen. Een stad waar culturen en levensstijlen voortdurend met elkaar in botsing komen.

Dogs of Berlin S01, vanaf 7 december 2018 op Netflix

Lees ook