Lost Ark

De verboden voorwerpen in films

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Van sommige artifacten kun je maar beter afblijven. Toch leveren films waarin mensen dat niet lukt vaak veel spektakel en avontuur op.

Wat doe je als je de bijbelse Ark des Verbonds vindt? Dat is de fraai versierde kist waarin ooit de stenen tafelen met de tien geboden werden bewaard, een extreem heilig relikwie en een van de meest mythische voorwerpen uit gans het christendom. Het is de hutkoffer van God, zogezegd. Maak je die open om te zien wat er nog in zit of blijf je eraf? Wat doe je als een enge man een gek houten doosje met een heel grote knop erop bij je achterlaat en je vertelt dat áls je op die knop drukt ergens ter wereld een jouw volstrekt onbekende sterft én jij een koffer met een miljoen dollar krijgt. Drukken of afblijven? Raiders of the Lost Ark – in 1981 geregisseerd door Steven Spielberg en geschreven door Lawrence Kasdan (The Big Chill) – en The Box – in 2009 geregisseerd door Richard Kelly (Donnie Darko) – zouden een stuk saaiere films zijn geweest als de hoofdpersonen het hadden kunnen opbrengen om met hun vingers van genoemde kistjes af te blijven.

En gek genoeg ook een stuk minder realistisch, want ook in werkelijkheid zouden velen van ons zich niet kunnen beheersen. Dat is heel natuurlijk en begint al op vroege leeftijd. Je kind op het hart drukken ‘dat is voor afblijven!’ garandeert vrijwel dat zij of hij het voorwerp in kwestie juist zal bepotelen, vroeg of laat. De kwetsbare kristallen vaas, de aansteker, de ammoniak; je kunt er slechts in berusten dat het krengetje niet zal rusten tot het artikel uitgebreid door de kleine tengels is onderzocht. Wat voor kinderen geldt, geldt evenzeer voor volwassenen: als het een evident slecht idee is om interactie met een Verboden Voorwerp aan te gaan, wordt het ineens heel erg aantrekkelijk het toch te doen, ondanks en zelfs dankzij de kans op hoogst onaangename gevolgen. Een verbod om iets te doen, wordt door menselijke nieuwgierigheid en onze onnatuurlijke maar onweerstaanbare neiging tot zelfdestructie praktisch een gebod.

Lees ook