Nine Perfect Strangers

Column: de dominantie van het green screen

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Is CGI in televisiedrama’s een doorn in het oog? Of wennen we eraan?

In het nieuwe televisiedrama Nine Perfect Strangers – gemaakt door David E. Kelley, bekend van Big Little Lies – is duidelijk te zien dat sommige buitenscènes zijn gefilmd in een studio. Mij viel het niet op: ik zag ook maar een aflevering. Maar een oplettende Twitteraar wees haar volgers op het feit dat tijdens een scène waarin het gezelschap uit de serie buiten plaatsneemt aan een tafel met uitzicht op een meertje het water stilstaat. Alsof ze voor een schilderij zitten te borrelen. Iemand merkte al op: Ha! Ze dachten zeker dat het shot van zo’n korte duur zou zijn dat het niemand zou opvallen. Maar dit soort oneffenheden zie je steeds sneller, lijkt het wel.

Misschien wel omdat we van televisiedrama’s, in tegenstelling tot superheldenreeksen, niet verwachten dat hele afleveringen zijn opgetrokken uit computereffecten. En hoewel ik me persoonlijk vaak stoor aan CGI, tolereer ik het beter in bombastische, epische televisieseries en films, dan in naturalistischere vertellingen. Dat is allicht een ouderwetse visie. Omdat het ook zo is dat televisieseries met een kleiner budget of een streven naar realisme vaak gebruik moeten maken van CGI. Al is het maar om scènes in postproductie allemaal min of meer dezelfde kleurtoon te geven of om een evidente fout die zichtbaar in beeld is te herstellen.

Maar ik vroeg me ook af: signaleren we – nu we allemaal aan de 4k-televisies gaan (de mensen met een grote portemonnee, welteverstaan) – dit soort oneffenheden straks niet direct? Of omarmen we CGI? Beseffen we dat het onoverkomelijk is in veel gevallen? Of gaan filmmakers in navolging van Quentin Tarantino weer werken met ‘squibs’, een soort bloedbommetjes die aan de hand van een timer ontploffen in het overhemd van een acteur – in plaats van bloedspetters te creëren op de computer?

Ik vind het een interessante discussie omdat hij ook raakt aan de vraag: moet ik naar de bios? Of ga ik naar de thuisbios? In de Verenigde Staten klagen veel bioscoopbezoekers over de prijzen van een bioscoopbezoek, inclusief de kosten van een bak popcorn, ten opzichte van de eenmalige prijs voor een 4k-televisie en soundbar. Volgens mij is dit in Nederland niet direct het geval en is de 4k-televisie hier ook nog lang niet de norm. Ergens droom ik stiekem dat als ons beeld steeds scherper wordt, CGI weer meer naar de achtergrond verdwijnt. Maar CGI is vaak helaas ook goedkoper dan ouderwetse effecten.

Tegelijkertijd hebben de makers van entertainment een zekere taak: ons meelokken in hun wonderlijke paradigma. Bij een Marvelreeks kan je dan nog begrijpen dat een muur of een hemel bijgekleurd is, maar bij een televisiedrama als Nine Perfect Strangers rijst al snel de vraag: scheelde het zoveel? Binnen filmen in plaats van buiten? Laten we in ieder geval hopen dat dit niet de norm wordt. Ik kan me nog herinneren dat The Walking Dead na het eerste seizoen vanwege het drukken van de kosten meer in de studio moest worden gefilmd; dat ging meteen ten koste van de interessante en frisse esthetiek die de zombieserie in het eerste seizoen wél had.

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

Lees ook