Sneaker

De sneakerhype verklaard door Bregje Lampe

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Met zeggen dat-ie bezig is aan een opmars, doe je de sneaker te kort. De sneaker is overal. Modejournalist Bregje Lampe verklaart de hype.

Toen modeontwerper Karl Lagerfeld begin 2014 tijdens een modeshow voor Chanel modellen in sneakers de catwalk opstuurde, trok hij daarmee volop aandacht. ‘Look at the shoes!’ kopte The New York Times boven een bespreking van de show. SNEAKERS! Bij Chanel! Dat was nog eens een noviteit. En dat lag niet aan de sneaker op zich, die gaat al veel langer mee in modekringen. Het nieuws zat ’m in het feit dat Chanel ermee aan de haal ging, tijdens een coutureshow in het chique Grand Palais.

Om te begrijpen hoe revolutio­nair de aanpak van Lagerfeld was, die zijn sneakers had laten maken door Maison Massaro, een bekende Franse schoenmaker, is het belangrijk om te beseffen dat modemerk Chanel de gevestigde orde van de mode symboliseert. De deux-pièces van tweed, de parels, de beige pump met zwarte neus, het kleine zwarte jurkje en de doorgestikte tas met goudkleurige schakelketting; alles waar Chanel groot mee is geworden, ademt een zekere damesachtige chic. Nee, dan de sneaker: die symboliseert de straatcultuur. Samengevat in één persoon is Chanel een keurige oudere dame terwijl de sneaker een streetwise jongere (m/v) is. Kortom: Chanel is voor de elite, de sneaker is voor iedereen, met name voor de jeugd.

En dat is precies de kern van de hype. Een elitair en gevestigd modemerk moet immers ook gewoon geld verdienen. Om te voorkomen dat Chanel op termijn met de vaste clientèle naar het graf gedragen wordt, moet een nieuwe consument naar binnen worden gehengeld. En die nieuwe consument draagt liever sneakers dan pumps. Businessoffashion.com, een invloedrijk platform dat wordt gelezen door zo’n beetje iedereen die ertoe doet in de internationale modewereld, noemde de sneaker een klein half jaar geleden al ‘Luxury’s Gateway to Millennials’ – vrij vertaald: de poort naar een nieuwe generatie.

Nike Air Yeezy

Lees ook

Abba DE LAGARDE+

Abba: van goed naar slecht en weer terug

Bad Banks DE LAGARDE+

Interview: Barry Atsma over de Duitse serie Bad Banks

Interview: Nico Dijkshoorn over zijn DWDD-gedichten

State DE LAGARDE+

Scenarist Mette M. Bolstad over State of Happiness

Vijf 'romantische' filmklassiekers: lang niet zo gelukkig