A Christmas Prince: The Royal Baby

A Christmas Prince: The Royal Baby: saaie kerstfilm

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De derde film in het Christmas Prince-universum toont dat de rek uit het flinterdunne verhaal is.

Het beeld van kerstmis roept voor velen warme gevoelens op. Gezelligheid met familie of vrienden, en vooral omringd door warmte en liefde. In het fictieve Europese koninkrijk Aldovia is er nu een extra lichtpunt in de kerstperiode: een koninklijke baby.

https://www.youtube.com/watch?v=TMp4lxEc7cU&feature=emb_logo

Een jaar na de perikelen van de koninklijke bruiloft gaat het leven voor Amber (Rose McIver, iZombie) en haar koning Richard (Ben Lamb, Divergent) soepeltjes. Ze hadden een heerlijke huwelijksreis en zetten daarna de schouders eronder, om vele economische en politieke ontwikkelingen te bewerkstelligen. In de vijftiende eeuw was er een politiek verdrag gesloten met het naburige koninkrijk van Pengalia. Koningin Ming (Momo Yeung) en koning Tai (Kevin Shen) komen net voor de kerst langs om het verdrag te ondertekenen. Er komt natuurlijk een kink in de kabel, want het is een ‘magische’ overeenkomst: het verdrag dient ondertekend te worden op kerstavond want anders rust er een vloek op het ongeboren kind.

Veel expositie, ontiegelijk slechte CGI en acteurs die op hun sloffen acteren. Om te voorkomen dat de vloek hun eerstgeborene zou schaden zet het echtpaar hun detectivehoed op - denk aan het ouderwetse spel Cluedo - om te ontdekken welke van hun feestgasten nu zowel het motief en de gelegenheid als de middelen had om het verdrag te stelen. Het script van Nathan Atkins weet je totaal niet te verrassen. Voorspelbaarheid en quasi-zoetigheid hoort bij het genre, maar de kerstmagie is volledig weggesijpeld in deze derde film.

De eerste film wist de kijker te verrassen met de juiste chemie aan foute elementen: de grappen, de expositie en de romantische verhaallijnen waren cliché en zoetsappig, maar het werkte. Atkins had hier de overmatige aandacht voor koninklijke zwangerschappen op de hak kunnen nemen, maar het plot richt zich alleen kort op vrouwelijke zelfbeschikking rondom een zwangerschap.

In het koninkrijk van Aldovia is er dit keer geen conflict. In de eerdere films was er lichte spanning in het plot omdat Amber zou kunnen worden ontmaskerd vanwege haar leugen, en graaf Simon plannen bekokstoofde om de macht te grijpen; maar ditmaal is er geen echte dreiging of wrijving, waardoor je duidelijk ziet dat het een ontzettend saai kerstverhaal is. A Christmas Prince: The Royal Baby eindigt op een positieve noot met een nieuw leven in het koninkrijk van Aldovia. Hopelijk is dit tevens een passend einde binnen het Christmas Prince-universum.

A Christmas Prince: The Royal Baby, vanaf 5 december 2019 op Netflix

Lees ook