Vis a Vis 4

Vis a Vis S04E01: Zulema stunt op grote hoogte

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Brute gevangenisserie giert weer heerlijk uit de bocht.

‘Vergeet niet dat wij de goeden zijn’, brult gevangenisdirecteur Carlos (Ramiro Blas) in de eerste aflevering van het vierde seizoen. Het is een ironische uitspraak van de serieverkrachter, die zijn bureau deelt met zijn door gedetineerden afgesneden penis in een weckpot op sterk water. Even verderop in de aflevering stelt Saray (Alba Flores) voor de camera: ‘Hier krijg je een gemene blik.’ Oftewel: waar de directeur een psychopaat is die zich voor de buitenwereld voordoet als heilig boontje, weten de gevangenen precies dat het de mores van de gevangenis zijn die hun relatieve onschuldigheid voorgoed hebben verknoeid.

https://www.youtube.com/watch?v=zATMQTzxhDE

Maar terug naar het einde van het derde seizoen van Vis a Vis (test hier je kennis van de drie voorgaande seizoenen). Want de zwangere Saray was toch stervende? En lukte het Zulema (Najwa Nimri) om te ontsnappen?

Welnu, de makers laten niet zomaar een personage verdwijnen, en dus is Saray kerngezond en de moeder van een baby, getuige een melodramatische scène ergens halverwege. (Zo’n moment waarin de moeder, nadat ze vol euforie haar kindje heeft omarmd, subiet in de boeien wordt geslagen.)

Zulema is hetzelfde lot beschoren: in de Dominicaanse Republiek is ze opgespoord door inspecteur Castillo (Jésus Castejón) en de zijnen. Gedurende een vlucht naar Spanje, van zo’n kleine tien uur, zoekt ze naar mogelijkheden om zich te ontdoen van haar bewapende begeleiders. Castillo waarschuwt in een flashback al dat de antagonist uit Vis a Vis ‘erger is dan Hannibal Lecter’. Dat de machinaties van de gewiekste psychopaat Zulema het meest interessante onderdeel van de aflevering zijn spreekt boekdelen - naast de drugshandel van Mercedes (Ruth Diaz), de pestpraktijken van de gevangenisdirecteur, en de rentree van Altagracia (Adriana Paz).

Terug naar Zulema – en terug naar wat de serie zo spannend maakt. Ze neemt in het vliegtuig plaats naast een politie-inspecteur, en begint onbevangen te babbelen. Over haar wensen: eten, drinken, een keer per week neuken. Misschien wil haar bewaarder wel lid worden van de zogeheten 'mile high club' (seks hebben op 10.000 mijl hoog is de voorwaarde)? Gaandeweg plant de vileine schurk zaadjes in het brein van haar reisgenoot, die uiteindelijk overstag gaat. Dat er juist turbulentie ontstaat tijdens de onbeholpen vrijpartij in het toilet is exemplarisch voor Vis a Vis en Spaans melodrama an sich: de toevalligheden moet je voor lief nemen. Niettemin weet Zulema zich dankzij het hevige geschud van het toestel even te ontworstelen aan haar bewakers.

Maar hoe kan ze het wapen van de vrouwelijke agente – die Zulema wurgt met het snoer van zo’n zuurstofmasker dat bij ernstige weersomstandigheden van boven komt denderen – bedienen? Want eerder in de aflevering wordt al uitgelegd dat de pistolen met vingerafdruk worden bediend. Juist, gebruik je tanden. Et voilà, Zulema etaleert zich als bloederige vampier.

Zo laten de makers van Vis a Vis zien hoe je een thriller gierend uit de bocht kan laten schieten, zonder de kijker te frustreren. Dat ligt misschien wel ten grondslag aan het gevoel dat de gevangenisserie zichzelf niet al te serieus neemt (met al die groteske taferelen). Want waar die andere gevangenisserie, Orange Is the New Black, spanning afwisselde met liefdevol drama en diepzinnige relaties, is Vis a Vis een gewelddadige achtbaan zonder zichtbaar einde. En vooral dat laatste lijkt belangrijk: een spin-off, getiteld Oasis, is al aangekondigd voor volgend jaar. Kijkers smachten naar más Zulema en más Macarena (Maggie Civantos blijft de eerste aflevering nog buiten beeld), en wie geeft ze ongelijk?

Vis a Vis S04, vanaf 25 september 2019 op Netflix

Lees ook