Alles over series, tv en film. Vanaf de redactie van de VARAgids.

Trinkets S01: een saai hoofdpersonage wurgt de potentie

  •  
16-06-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Trinkets poster
Het criminele thema is niet origineel, net als de rest van de serie.
Trinkets is Netflix’ nieuwe tienerserie met als thema: winkeldiefstal. Een criminele rode draad is in dit genre een succesfactor, kijk bijvoorbeeld maar naar Pretty Little Liars , How to Get Away with Murder etc. Het geeft een groep mensen een onvermijdelijke band, die steeds als hij aan het licht komt weer spannend wordt. Helaas is het bij Trinkets niet onderhoudend genoeg.
Al begint het wel goed: in de eerste aflevering zit gelijk een goede roof, waar ook La Casa de Papel al zijn succes aan te danken heeft, maar het thema winkeldiefstal wordt daarna al snel ingeruild voor typische tienerfilmclichés: een rijk, mooi meisje met een teleurstellende vader en een eikel van een vriendje die verliefd wordt op de gevoelige outcast ( Riverdale ), een meisje met een tragisch overleden ouder die zich nergens thuis voelt ( To All The Boys I’ve Loved Before ) en de alternatieveling die tegen alles wat mainstream is aangschopt, maar toch een klein hartje blijkt te hebben (elk bijpersonage ever).
Trinkets
En dat is allemaal nog niet zo erg; de tienerindustrie doet het er al jaren mee. She’s All That, een klassieker in het genre, heeft ook alle bovenstaande factoren, maar had met Laney tevens een hoofdpersoon die leerde voor zichzelf op te komen. Trinkets hoofdpersonage Elodie (Brianna Hildebrand), ook een grijze muis, heeft echter geen enkele karakterontwikkeling. Ze blijft plat, emotieloos, zegt tegenstrijdige dingen en het is totaal niet duidelijk waarom de andere meiden vrienden met haar zouden willen zijn. En als het karakter dan zo weinig met het schrijfwerk kan, moet je een actrice hebben die dat met haar lichaamstaal kan goedmaken, niet zoals Brianna Hildebrand.
Trinkets
En over dat schrijfwerk: de verhaallijnen en opzet van afleveringen zijn zo ontzettend uitgekauwd dat je hoopt dat de makers het ironisch bedoelen. Maar het is geen grap: er is een aflevering met perspectiefwissel (eerst vanuit het ene meisje, dan vanuit de andere) zonder enige reden, want er is geen gemeenschappelijk einde waar ze met die opzet naartoe gaan, én eentje met een 'cold open' waarna ’24 uur eerder’ in beeld komt, zonder dat je ook maar een beetje nieuwsgierig bent geworden naar dat moment. Waarom werken we daar dan naartoe? Slecht gedaan en echt niet nodig.
Waarom hebben we het seizoen dan uitgekeken? Er zijn een paar dingen om voor te kijken: allereerst de muziek. Hoewel duidelijk gekozen voor de doelgroep, ondersteund de muziek de scènes perfect. Er zitten toffe nummers bij en het is een rode draad in de serie. Ten tweede zorgt het personage ‘Moe’ (uitgesproken als Mo, gespeeld door Kiana Madeira), de alternatieveling, voor enige levendigheid. Geen clichés te vinden in haar karakter, uitspraken of acties. Als er, onvermijdelijk natuurlijk, een jongen bij komt kijken verliest ze dat een beetje, maar niet genoeg om uiteindelijk de ‘bad guy’ een flinke hoek uit te delen. Daarnaast geeft haar leugen (geen spoilers hier) nog enige diepte en originaliteit aan het verhaal, en dat had het hard nodig.
Trinkets
Kortom: er is potentie. Helaas wordt die vooralsnog door hoofdpersoon Elodie, en actrice Brianna Hildebrand, om zeep geholpen. Maar gezien het open einde zou daar in seizoen twee nog verandering in kunnen komen. Oh, en de verbindende factor van criminele daden? Prima haakje hoor, maar de meiden zijn wel heel erg ondersteboven van het laten verdwijnen van een auto. In dit genre zijn we wel erger gewend.
Trinkets, vanaf 14 juni 2019 op Netflix
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Lagarde!