Togo

Togo: stoïcijnse thuisloze slaat van zich af

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Een Uruguayaan op leeftijd dreigt zijn handeltje kwijt te raken, maar besluit de strijd aan te binden tegen de drugsmaffia in aardig geslaagde thriller.

Foto credits: Jeannie Margalef / Netflix

Op een plein in de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo let een thuisloze man tegen een kleine vergoeding op de auto’s van de klanten van een supermarkt. Zodra mensen komen parkeren staat Togo (Diego Alonso) op om ze te laten weten dat hij een oogje in het zeil houdt. ’s Nachts slaapt hij tegenover de winkel, onder een boom. Het plein is zijn plein. Totdat drugscriminelen zich steeds inniger met Togo en zijn handeltje beginnen te bemoeien. Ze willen dat hij naast zijn reguliere werk ook hun drugs gaat verhandelen. Maar het titelpersonage – ooit zelf verslaafd – moet daar niets van hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=RzgRwvch-W4

Togo oogt van meet af aan als een Uruguayaanse knipoog naar films als Zatôichi (2003) en Blind Fury (1989), over fragiel ogende mannen die zich niettemin kranig weten te weren tegen kwaadaardige krachten die van buitenaf komen. Ook Togo laat, zo blijkt al snel, niet met zich sollen – en zijn loopstok blijkt een ideaal wapen. Daarnaast heeft de man op leeftijd een protegé: de jonge Mercedes (Catalina Arrillaga) meldt zich op een dag op Togo’s territorium. Ze komt uit een ontwricht gezin en zoekt een slaapplek. Al snel manifesteert ze zich als een noeste verdediger van het plein.

Hoewel Togo zich afspeelt in een miljoenenstad zou je de stijl kunnen omschrijven als een western: over een durfal die de rust in zijn wijkje wil bewaren. De film – geregisseerd en geschreven door Israel Adrián Caetano – haakt ook in op urgente Uruguayaanse thema’s: Caetano omschreef in interviews hoe mannen zoals Togo, ‘met een Afrikaanse afkomst’, na de economische crisis van 2002 ineens steeds vaker op straat verschenen. Zwarte mannen bedoelt Caetano dus. Dat maakt het trouwens opmerkelijk dat de grote drugsbaas uit de film ook een zwarte man is; een beetje ongelukkig gecast binnen deze context van flagrant maatschappelijk racisme.

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

En de slotakte is tamelijk cartoonesk, aangezien de opmaat hiernaartoe is gevat in een sociaal-realistische stijl. Dat realisme laat Caetano op het einde min of meer los. Niettemin intrigeert de eerste Netflix Original uit Uruguay wel – dat ligt meer aan Alonso en zijn stoïcijnse personage dan aan de maatschappelijk-politieke context van het verhaal.

Togo, vanaf 5 oktober 2022 op Netflix

Lees ook