Timeless S01E01: meer entertainment dan educatie

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Nóg een serie over tijdreizen. Deze keer over een kat-en-muisspel tegen de achtergrond van de Amerikaanse geschiedenis.

De trailer voor de ABC-serie Timeless is al even een feest der herkenning. Allereerst was daar de cast: de ene na de andere van tv bekende kop kwam voorbij. Wie? Goran Višnjić van ER, Abigail Spencer van Rectify, Hiro Kanagawa van iZombie, Paterson Joseph van The Leftovers, en Matt Frewer van 12 Monkeys. Met de laatstgenoemde hebben we meteen een link naar de belangrijkste premisse van de serie: tijdreizen.

https://www.youtube.com/watch?v=zSYZJGAGvww

Tijdreizen zijn sowieso hot: naast de al genoemde 12 Monkeys zijn recente voorbeelden 11.22.63, Outlander, en DC’s Legends of Tomorrow. En daar zijn vervolgens nog Making History en Time After Time bijgekomen. De tijdreis in de trailer van Timeless ging naar een 20e eeuwse Amerikaanse setting vol nazisymbolen: de Zeppelin Hindenburg – nazi-propagandamachine pur sang – speelt een grote rol in de eerste aflevering. Dat deed weer denken aan de alternatieve geschiedenis van The Man in the High Castle.

Die impressies waren op basis van die ene trailer en nog voordat het nieuws naar buiten kwam dat de makers door een Spaanse productiemaatschappij wegens plagiaat waren aangeklaagd omdat Timeless wel erg zou lijken op El ministerio del tiempo uit 2015. Originaliteit leek dus vooraf niet het sterkste punt, maar dat staat een vermakelijke of zelfs goede serie niet in de weg.

Origineel is het overigens niet: of we het nou over het plot of de personages hebben (waarvan we hopen dat sommigen in de loop der tijd wat driedimensionaler worden). Maar vermakelijk is het zeker wel. Het gaat om twee groepjes tijdreizigers: enkele ‘terroristen’ die een tijdreismachine stelen en op mijlpalen in de Amerikaanse geschiedenis opduiken. Het andere groepje bestaat uit een historica, een militair en een wetenschapper, die hen in een andere machine achterna reizen en proberen te stoppen. Maar zoals dat gaat met tijdreizen: kleine veranderingen kunnen later grote gevolgen hebben.

Deze eerste aflevering staat onder regie van Neil Marshall (speelfilmregisseur van o.a. The Descent en Doomsday, maar de laatste jaren vooral ingehuurd door series als Game of Thrones en Westword) en heeft een hoog tempo - misschien wel te hoog. De kijker moet op wel heel veel punten onlogische situaties voor lief nemen. De wetten van het tijdreizen zijn – vergeleken met soortgelijke films en series – daarentegen relatief simpel, de toon is licht, en de eerste aflevering biedt genoeg intrigerende uitgangspunten om de serie verder te kijken. Het gegeven dat het doel van de helden is om rampen juist doorgang te laten vinden is bovendien een interessante.

Dat in dit trio een vrouw en een zwarte man zitten biedt natuurlijk allerlei interessante aanknopingspunten om misstanden in het verleden te tonen. Timeless vermijdt echter (vooralsnog?) een serieuzere toon en kiest duidelijk meer voor entertainment dan voor het publiek onderrichten over netelige kwesties uit de Amerikaanse geschiedenis. De ‘grappige’ speech van de zwarte Rufus vanuit zijn cel tegen een racistische bewaker zegt genoeg over de toon: 'Ik hoop dat je lang genoeg leeft om Michael Jordan te zien dunken, Michael Jackson te zien dansen, Mike Tyson te zien boksen – eigenlijk elke zwarte gast die Michael heet!'

In Amerika is ook al een tweede seizoen van Timeless op televisie geweest, maar inmiddels is de serie door zender NBC stopgezet. Wel mogen de makers nog een twee uur durende speelfilm maken, om het verhaal helemaal mee af te sluiten. De afsluitende film zal in december op de Amerikaanse televisie te zien zijn.

Timeless S01, vanaf 5 oktober op Netflix

Lees ook