The Rookie

The Rookie S01E01: midlifecrisis? Ga bij de LAPD!

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Ietwat achterhaalde politie-dramedy is evenwel een treffend vehikel voor Nathan Fillion.

De pilotaflevering van The Rookie begint met een close-up van scheidingspapieren, in de handen van de 45-jarige John Nolan (Nathan Fillion). Zijn leven in de Amerikaanse staat Pennsylvania is nu definitief voorbij; hij verkast naar Los Angeles waar hij met een schone lei wil beginnen als politieagent. Na decennia eerder te zijn toegelaten tot een topuniversiteit en hierop 20 jaar in de bouw te hebben gewerkt, zit niet iedereen te wachten op een veertiger met een hoop levensbagage, onder wie Nolans overste, die geen kans onbenut laat om zijn rookie toe te fluisteren dat hij niet in hem gelooft.

https://www.youtube.com/watch?v=_oa7hhid4ho

Maar Nolan is ook min of meer de opa in een gezelschap van twintigers. Met ‘een tamelijk hoog cholesterol’ voor een beginneling. De makers belichten zijn ongunstige uitgangspositie voortdurend, zodat zijn goede daden en zijn vernuftige denkwerk later in de aflevering nog meer opvallen. Want natuurlijk heeft Nolan zijn roeping gevonden. Het is een verhaal dat doet denken aan het artikel The Distant Executioner, dat in 2010 verscheen in Vanity Fair, over een scherpschutter die pas later in zijn leven zijn ongekende talent ontdekte als soldaat in Afghanistan. Enfin, zulke banen zijn allicht ook voorhanden omdat niemand ze wil; slecht betaald zijn en bij vlagen gevaarlijk.

Dit facet blijft tamelijk onderbelicht in The Rookie. Een politie-dramedy die toch ook weer focust op een gefictionaliseerd romantisch beeld van de politie. Zo zijn sommige shots gefilmd met de denkbeeldige bodycamera’s die de agenten dragen – dat is een ironische gewaarwording. In het paradigma van The Rookie, in tegenstelling tot in de realiteit, staan de bodycams steevast aan. Behalve als een semi-corrupte collega een nogal akelig punt wil maken – want er zijn natuurlijk wel een paar schaarse rotte appels in het korps.

Zie in dit kader ook het artikel dat Rolling Stone-journalist Alan Sepinwall recentelijk schreef over onze veranderende perceptie van politiedrama’s ten opzichte van de politie in het echte leven. Je kan dit bijna niet onbenoemd laten als je anno nu een politiedrama bespreekt, óók als het drama in kwestie twee jaar geleden in première ging (The Rookie verscheen in 2018). Daarnaast oogt The Rookie achterhaald, met thema’s die al in betere voorgangers als Southland (2009-2013) werden behandeld. Zoals de enigszins ongeloofwaardige notie dat een politieagent moeten leren van zijn fouten om een betere agent te worden.

Maar ere wie ere toekomt. Fillions rol in The Rookie werkt wél. Hij tilt menig scène naar een hoger niveau. Hij ontwapent – soms letterlijk – en weet met zijn sarcastische observaties voortdurend de sfeer te verzachten. Hoewel The Rookie keihard geweld ook niet schuwt. Het is, naast de kritiek op de representatie van politie op televisie, dan ook vooral een onderhoudende serie.

The Rookie S01, vanaf 24 augustus 2020 op Videoland

Lees ook