The Rental

The Rental: luxe Airbnb woning blijkt de hel

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Maximale herkenbaarheid in thriller waarin een groepje sympathieke dertigers het verkeerde huurhuis uitkiest.

Die maximale herkenbaarheid in deze thriller geldt gelukkig niet voor de extreme ellende die de vier huurders in de tweede helft van de film treft, maar het eerste uur is voor veel kijkers bekend terrein uit het eigen leven. Vier aardige, zeer moderne mensen - zeg maar type succesvolle en een tikje verwende millennials - willen er even tussenuit tijdens een hedonistisch weekendje in een weelderige omgeving. Beetje hangen, Netflixen, beetje drugs en strandwandelingen met de hond - een klein mormel dat nog een onverwachte rol in het verhaal blijkt te spelen. De broers Charlie en Josh zoeken derhalve met hun geliefden Michelle en Mina een leuk huis uit voor zo'n weekend aan zee. Het mag wat kosten, want Charlie heeft net een financiële klapper gemaakt met het bedrijf dat hij runt met Mina, de geliefde van zijn broer Josh dus, die zelf een beetje een loser met een minderwaardigheidscomplex is. Josh kan op zijn beurt weer goed opschieten met Michelle, de vrouw van Charlie.

Eenmaal aangekomen bij het gigantische en luxe ingerichte strandhuis, pal naast een indrukwekkende klif ergens aan de Amerikaanse kust, is het derhalve gezelligheid alom. We leven min of meer real-time met de twee stellen mee en leren hen een beetje kennen. Ze doen wat je zelf ook zou doen: beetje op onderzoek in het huis, beetje aan deuren morrelen die op slot blijken en je daar ietwat voor schamen, het wifi-password invoeren en de ijskast volstouwen met teveel boodschappen. En dan gaat de wijn open. Dit rustige begin werkt goed; het is alsof je er zelf bent en allemachtig, wat is het een groot en comfortabel huis. Enige dissonant is de broer van de eigenaar ervan, die ook de sleutel regelt voor de gasten. Dat blijkt een griezel van het racistische en potentieel levensgevaarlijke soort, gespeeld door de sympathieke karakteracteur Toby Huss (Edward uit Dickinson), die hier met minimale middelen een atmosfeer van acute dreiging weet op te roepen. De vier huurders schrikken, maar niet echt voor lang. Dit blijkt, zo weten wij van eerdere 'home invasion'-films, een misvatting. Het is ook niet alsof de gasten het er niet een beetje naar maken, want uit talloze horror-thrillers wisten we ook al dat zodra er drugs worden genuttigd en de verkeerde mensen beneveld met elkaar in een hot-tub belanden, een aantal van de aanwezigen het recht verspeelt om de aftiteling in onbeschadigde staat te bereiken.

Omwille van het verhaal, dat een aantal genre-clichés juist kunstig weet te vermijden door een onverwachte wending hier en daar (de rol van de door Huss gespeelde griezel is bijvoorbeeld boeiender en gelaagder dan we dachten), moet wat er vervolgens allemaal gebeurt hier in nevelen gehuld blijven, maar de opzet van het verhaal en de introductie van de karakters zijn goed getroffen door debuterend regisseur Dave Franco, bekend als acteur uit bijvoorbeeld The Disaster Artist. De vier acteurs in The Rental zijn prima en allemaal bezig aan een bloeiende carrière: de succesvolle broer Charlie wordt gespeeld door Dan Stevens (Matthew uit Downton Abbey), zijn vrouw Michelle door Alison Brie (Ruth in GLOW), Mina door Sheila Vand (Zarah uit Snowpiercer) en Josh tenslotte door Jeremy Allen White (Lip uit Shameless).

Maar dan, helemaal tegen het einde, loopt het script van de regisseur toch een beetje van de rails, maar dat moet zelf in de bioscoop ervaren worden. Het einde is niet zozeer slecht als wel rommelig en wel erg ambigu. Blijf vooral zitten na de aftiteling voor een lange post-credits scène. Die is trouwens misschien af te raden als je de film over een tijdje on demand bekijkt in je eigen afgelegen Airbnb huurwoning…

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

The Rental draait vanaf 23 juli 2020 in de bioscoop

Lees ook