The Prom

The Prom: holle barok

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Musical van Ryan Murphy (American Horror Story) is achterhaald en oppervlakkig.

Een inclusief bal blijkt een onmogelijkheid op een high school in de Amerikaanse staat Indiana. Lesbienne Emma (Jo Ellen Pellman) kan een avond waarop ze voor het eerst met haar heimelijke lover Alyssa (Ariana DeBose) in het openbaar mag dansen en zoenen wel uit haar hoofd zetten. Mevrouw Greene (Kerry Washington speelt de advocaat van de duivel), die gaat over het onderwijs in de conservatieve staat, heeft bepaald dat er op een bal uitsluitend heteroseksuele koppels welkom zijn. Tegen het zere been van rector en sympathicus Tom (Keegan-Michael Key), die zich juist hard maakt voor zijn dappere pupil.

https://www.youtube.com/watch?v=WwAX127quQI

Wanneer Emma’s misère de Amerikaanse oostkust, Broadway in het bijzonder, bereikt, dan zijn ‘sterren’ Angie (Nicole Kidman), Dee Dee (Meryl Streep) en Barry (James Corden) verbouwereerd. Ze denken dat ze met hun beroemdheid iets aan de zaak kunnen veranderen. Want beroemdheden zijn ‘net zo invloedrijk als politici’. Dus stappen ze prompt in een bus, op weg naar Indiana, waar conservatieve mores het dagelijks leven bepalen.

Ryan Murphy, bekend van Hollywood en American Horror Story, legt het er nogal dik bovenop in zijn nieuwste project, een verfilming van de gelijknamige Broadway-voorstelling uit 2018. Mensen uit New York zijn narcistisch en arrogant maar progressief; mensen uit Indiana zijn hypocriete, religieuze gekken met een hart. En hoewel Murhpy het allemaal ironisch bedoelt, kan je je niet aan de indruk onttrekken dat The Prom ook een lofzang is op faam en een sneer naar ruraal Amerika. Bovendien is het idee dat progressieve waarden non-existent zijn buiten de New Yorkse stadsgrenzen nogal achterhaald (zie bijvoorbeeld de uitslagen van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, waar stedelingen in grote meerderheid op Joe Biden stemden).

Je zou in die zin kunnen stellen dat The Prom leunt op ouderwetse tegenstellingen. Het is, net als veel van Murphy’s werk, holle barok. Veel dialoog (en zang natuurlijk, The Prom ís een musical); weinig diepgang. Met grote gebaren die kleine effecten sorteren. Zo’n beetje het enige positieve dat over The Prom valt te schrijven is dat de cast er overduidelijk veel plezier in had: Streep mag weer eens heerlijk schmieren en Corden etaleert wat hij in zijn eigen talkshow al wekelijks doet (zie Carpool Karaoke). Maar al die vreugde (en glitter!) kan niet verbloemen dat The Prom een van de teleurstellingen is van dit najaar.

The Prom, vanaf 11 december 2020 op Netflix

Lees ook