The Dig

The Dig: rijk eerbetoon aan archeologie en Britse onderklasse

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Een van de belangrijkste Britse historische vondsten werd gedaan door een simpele selfmade archeoloog.

Een van de belangrijkste Britse historische vondsten werd eind jaren dertig gedaan door een simpele selfmade archeoloog. The Dig betoont eer aan deze vasthoudende werkbij, die vanwege zijn afkomst lange tijd niet de credits kreeg die hij verdiende.

https://www.youtube.com/watch?v=EGdoTKmt27M&feature=emb_logo

Indiana Jones drukt zijn leerlingen altijd op het hart dat zijn spannende avonturen weinig met échte archeologie te maken hebben. Wie echt wil snappen hoeveel tijd, geduld en energie er komt kijken bij het opgraven van schatten uit het verleden, komt beter tot zijn recht bij The Dig. In Sutto Ho, in het graafschap Suffolk, werd in 1939 een Angelsaksisch koningsgraf uit de zevende eeuw ontdekt. Alleenstaande jonge moeder Edith Pretty huurde autodidact Basil Brown in om de heuvels op haar landgoed te onderzoeken. Maar zodra blijkt dat de grond een uniek grafschip herbergt, melden zich de elitaire wetenschappers van het British Museum die de vondst en de eer willen claimen.

De jonge Australische theaterregisseur Simon Stone verfilmde met veel liefde het boek waarin de opgravingen recent werden gereconstrueerd - en gaf de miskende Brown daarmee na driekwart eeuw eindelijk de credits die hij verdiende. Zoals vaker in Britse kostuumdrama's worden de meeste gedachten en gevoelens niet uitgesproken; zo ook de platonische liefde die groeit tussen Pretty en haar zoontje Robert, hard op zoek naar een vaderfiguur, en de timide opgraver die vanaf het eerste moment snapt hoe groot de historische waarde van deze ontdekking zal zijn. Laat het maar aan topacteurs Carey Mulligan en Ralph Fiennes (die man kan echt alles) over om in de veelbetekenende blikken en lichaamstaal toch de zinderende emoties te laten doorschemeren.

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

Tegelijkertijd schetst The Dig tussen alle graafwerkzaamheden door een knap beeld van de oneerlijke Britse samenleving van die periode. Alle facetten van de maatschappij werden gedicteerd en gedomineerd door onderscheid: afkomst bepaalde hoe serieus de elite je nam, vrouwen hadden weinig in de melk te brokkelen en homoseksualiteit was iets dat ver weggestopt of zelfs bestreden diende te worden. Ondertussen naakt de Tweede Wereldoorlog in de vorm van ronkende Spitfires die doorlopend overvliegen en zandzakken die in het centrum van Londen uit voorzorg rond gebouwen en beelden worden gelegd.

Het is knap hoe regisseur Stone ondanks al zijn intenties maat weet te houden en zijn publiek in bedeesd tempo en met elegante beelden meevoert in de zoektocht naar kennis en erkenning. Wie bepaalt wat we onthouden van het verleden? Wie schrijft onze geschiedenis? En maakt dat uit als je bij leven hebt gevonden wat je zocht? Het zijn grote vragen die na het zien van deze overtuigende film langer in het hoofd van de kijker blijven spelen dan verwacht.

The Dig, vanaf 29 januari 2021 op Netflix

Lees ook