In de opener van het zevende seizoen worden illusies doorbroken.
Parijs. Wat is er met Reddington gebeurd? De meesterbedrieger Raymond ‘Red’ Reddington (James Spader) ontwaakt in een Frans ziekenhuis, waar de arts aangeeft dat hij herstelt van een spoedoperatie nadat hij bijna dood is geslagen en een gebroken rug opliep. Een gevoelloos lichaam, onzekerheid over wie hij in zijn nabijheid kan vertrouwen. Eén ding is zeker: Reddingtons strijd met Katarina Rostova (Laila Robins) is nog niet afgelopen.
Al zes seizoenen lang kan je de perikelen volgen van Raymond Reddington, een meestercrimineel voor de één, en een vaderfiguur voor de ander. The Blacklist is sinds 2013 een hit, wat voornamelijk te danken is aan de charismatische acteur James Spader en zijn samenspel met maker en scenarist Jon Bokenkamp. De zelfverzekerdheid is terug te vinden in het script, ondanks de middelmatigheid van de serie, omdat Bokenkamp en zijn team niet al teveel van de formule afwijken om het trouwe publiek vast te houden.
In het zesde seizoen ontdekte Elizabeth Keen (Megan Boone) dat ’Raymond Reddington’ (wellicht) haar biologische vader is en dat de man die ze de afgelopen zes jaar leerde kennen niet is wie hij lijkt te zijn. In The Blacklist dien je de gegeven informatie onder voorbehoud aan te nemen, omdat het nieuws afkomstig is van onbetrouwbare vertellers met eigen motieven. Dit zet zich voort in de opener van het zevende seizoen. Reddington is om nog onbekende redenen ontvoerd. Hij bevindt zich ogenschijnlijk in een Frans ziekenhuis. De Franse detective Rene Oban (David Meunier) zet de gebroken man onder druk zodat hij alle informatie vrijgeeft over Katarina Rostova, voordat hij zelfs maar overweegt om hem terug te sturen naar de Verenigde Staten. Intussen zet Elizabeth - samen met de taskforce - alles op alles om Red te redden.
Natuurlijk is niets wat het lijkt. Geen Parijs, geen ziekenhuis, Katarina die hem in de gaten houdt, en een magazijn met medewerkers en agenten die zijn ingehuurd door iemand genaamd Louis T. Steinhil. Reddington weet de illusie te verbreken en ontsnapt uit het geïmproviseerde ziekenhuis terwijl hij sneert: ‘De volgende keer dat je me wil overtuigen dat ik mijn ruggengraat heb gebroken, kun je mijn rug verdomd beter breken.’
De eerste aflevering van seizoen zeven levert nog meer vragen op. Waarom is Katarina zo geïnteresseerd in de Townsend richtlijn? Komt het door Reds morele dubbelzinnigheid dat hij Katarina niet wil verlinken? Het kat-en-muisspel tussen Reddington en Katarina is in ieder geval nog lang niet afgelopen.