Ten Minste Houdbaar Tot

Ten minste houdbaar tot S01E01-02: treffend tijdsbeeld van midlifers

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Ruben van der Meer en Ricky Koole zijn precies aimabel én irritant genoeg als Nederlands midlife-koppel dat opeens uit elkaar begint te groeien.

Foto credits: AVROTROS / Guido van Gennep

Het is niet dat actrice Anna (Ricky Koole) en Paul (Ruben van der Meer), die een hoge positie bekleedt bij een groothandel voor paardenvoer, na twintig jaar huwelijk niet meer van elkaar houden. Maar nu de kinderen groot genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen, beginnen de echtlieden wel wat langs elkaar heen te leven.

https://www.youtube.com/watch?v=uhhM_K8Fyy0

Paul doet liefdevol zijn best zich in te leven in haar vaginale verzakking, maar echt begrip ervaart Anna niet. 'Doe voor mij eens net zo hard je best als voor je werk!', bitst ze hem toe. Ondertussen droomt Anna ervan haar carrière te herpakken, die vanwege de kinderen jarenlang heeft stilgestaan. Ze verdient nog wel wat bij door het inspreken van licht erotische luisterboeken, maar veel lol heeft zij er niet in. Meende ze het écht toen ze jaren geleden zei dat ze het niet erg vond om haar eigen dromen on hold te zetten voor het gezin?

Scenarist Eva Aben en regisseur Jan Albert de Weerd waren (mede)verantwoordelijk voor de megahit De luizenmoeder, wat bij veel kijkers ongetwijfeld hoge verwachtingen wekt. Ze lijken met Ten minste houdbaar tot minder aan te spelen op de vette lach; de onhandige situaties waar Koole en Van der Meer in belanden, lenen zich meer voor een vrolijke glimlach van herkenning. De serie biedt geen snoeiharde satire, maar meer een milde overdrijving van de levensfase waarin veel Nederlanders zich om meerdere redenen rusteloos gaan voelen. Je nadert de vijftig, de kinderen naderen volwassenheid – wat moet ik zélf eigenlijk de komende pakweg vier decennia nog gaan doen? 'Nu komen onze zeven vette jaren', spreken Anna en Paul zichzelf hardop moed in. Maar hóe dan?

De hoofdrolspelers weten de juiste toon te treffen met hun twee antihelden, die in hun pogingen de weg uit het moeras te vinden even aimabel als irritant zijn. Bij de bijpersonages schurken vooral veel mannen – in elk geval in de eerste twee afleveringen – wel tegen karikaturen aan. De buikige vijftigers bij Saddle & Co. hebben het over 'de vrouwtjes', doen de gynaecoloog af als een 'kuttenkijker' en raden Paul aan 'een bos bloemen te kopen of naar een romkom te gaan' als het vrouwtje ongelukkig is. Dit levert de meest kluchtige confrontaties op, vooral wanneer Anna door andere vrouwen wordt aangespoord om eindelijk eens van zich af te bijten. 'Er is altijd wel een reden om je bek niet open te trekken', moppert een vriendin. 'Zo verandert er natuurlijk niets.'

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

Maar onder de luim en de grappige terzijdes zit wel degelijk een serieuze laag die een treffend tijdsbeeld schetst van Nederlandse midlifers die niet goed weten waarom ze het contact met elkaar dreigen te verliezen. Vooral Van der Meer geeft ontroerend gestalte aan de groeiende wanhoop van Paul als hij Anna vraagt waarom ze niet eerlijk was over een mislukt sollicitatiegesprek: 'Waarom zeg je dat niet, ik bén er toch voor je?'

Ten minste houdbaar tot, vanaf 2 juni 2022 wekelijks op NPO 1 en NPO Start en tevens in zijn geheel (acht afleveringen) op NPO Plus

Lees ook