Sugar Rush S01: bakprogramma vol suiker en stress

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Het nieuwste bakprogramma van Netflix toont een hoop creativiteit, maar mist een essentieel ingrediënt.

Na Nailed It! heeft Netflix een nieuwe bakcompetitie om je vingers bij af te likken. De nadruk ligt in Sugar Rush op zoetheid en de klok. Bakkers moeten in teams van twee in drie rondes cupcakes, koekjes en een taart bakken. Hebben de duo's na de eerste twee rondes tijd over en vallen ze niet af? Dan nemen ze die minuten mee naar de derde en belangrijkste ronde. Het team dat in deze finale de mooiste en lekkerste taart bakt, gaat naar huis met 10.000 dollar.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Netflix heeft een berg getalenteerde bakkers opgetrommeld. Deze kandidaten hebben stuk voor stuk eigen bedrijfjes waar ze hun baksels verkopen. Ze weten dus waar ze mee bezig zijn. Het is daarom niet de vraag of de bakkers kunnen bakken, maar hoe origineel, mooi en uiteraard ook lekker hun uiteindelijke producten zijn.

Smaken zijn daarbij belangrijk. Zeker voor de jury, met onder anderen de bekende Australische banketbakker Adriano Zumbo. Om op te vallen wordt er door de bakkers daarom heerlijk met smaken geëxperimenteerd. In de eerste aflevering gaat er bijvoorbeeld al prosciutto in een cupcake, en dat zet de toon voor de rest van de serie. De kandidaten stoppen bijna elke aflevering wel iets unieks in hun zoete creaties, zoals bacon, mosterd, wasabi of vier hele flessen rode wijn.

Sugar Rush is door de wegtikkende klok een stressvol programma. Aangezien iedereen zo getalenteerd is, kunnen kleine foutjes al fataal zijn. Echt grote fouten komen zelden voor, afgezien van een enkele smeltende cake die vastgehouden moet worden wanneer de jury langskomt. Alsof het een kleine knipoog naar de misbaksels uit Nailed It! is.

De stress gaat elke aflevering van begin tot eind door, waardoor ook de kijker geen rust krijgt. Tevens is er nauwelijks tijd om een band op te bouwen met de kandidaten. De meeste bakprogramma's zijn goed omdat de bakkers leuk zijn en je ze graag wil zien winnen. In Sugar Rush moet de kijker acht mensen leren kennen in een uurtje tijd, en krijgt elk team maar zo'n vijftien seconden om te vertellen wie ze zijn. Uiteindelijk maakt het daarom weinig uit wie er wint en dat is jammer.

Sugar Rush is vooral mooi door de oneindige creativiteit van de bakkers. Ondanks de stress en tijdsdruk, zijn de innovatieve trucjes om tijd te besparen, de smaakcombinaties en de uiteindelijke presentaties eindeloos indrukwekkend.

Sugar Rush S1, vanaf 13 juli 2018 op Netflix

Lees ook