Pieces of a Woman

Pieces of a Woman: na de adrenaline volgt de bezinning

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Actrice Vanessa Kirby etaleert in benauwend bevallingsdrama haar onmiskenbare talent.

Ingrijpende levensgebeurtenissen hebben de kracht om families te ontregelen en onderliggend malheur bloot te leggen. Wanneer de thuisbevalling van Martha Weiss (Vanessa Kirby) ontaardt in een ongekende tragedie komt haar relatie met Sean (Shia LaBeouf) op losse schroeven te staan. Omdat de twee op beslist uiteenlopende wijzen met de rouw omgaan. Tegelijkertijd rijst de vraag: wie had er schuld aan de dood van hun dochter? Is het de vroedvrouw (een rol van Molly Parker) die Martha eerder had moeten doorverwijzen naar het ziekenhuis? Martha’s bemoeizuchtige moeder Elizabeth (Ellen Burstyn) vindt van wel, en probeert achter de rug van haar dochter een rechtszaak aan te spannen.

https://www.youtube.com/watch?v=WwHgjmX9Cxw&feature=emb_logo

Zo verandert de denkbeeldige orde in de levens van Martha en Sean die filmmaker Kornél Mundruczó (White God, 2014) in de openingsscène voorspiegelt in volstrekte chaos, na een zenuwslepende bevallingsscène van 30 minuten waarin Kirby haar onmiskenbare acteertalent etaleert. De Britse actrice speelt een vrouw die – zie de titel - na het noodlottige voorval in stukjes uiteenvalt; stukjes die ze in de rest van de film stukje bij beetje weer opraapt. Dat moet ze goeddeels alleen doen; haar partner zoekt zijn heil in de verdovende middelen, en haar moeder en zus (Iliza Schlesinger) zijn vooral bezig met hoe de familie in het licht van het familiedrama wordt gepercipieerd door de buitenwereld.

De rode draad in de film zijn shots van een brug in aanbouw in de haven van Boston, gedurende een jaar; een brug die misschien het leven wat vroegtijdig stopte en het leven wat nog moet komen symboliseert. Met Sean als de bruggenbouwer – hij werkt aan de brug – die er maar niet in slaagt om in zijn privéleven de mensen om hem heen met elkaar te verbinden. Hoewel de film vooral draait om Martha (Kirby won terecht de prijs voor beste actrice op het afgelopen filmfestival van Venetië) die haar eigen weg moet zoeken na de trauma.

Mundruczó illustreert dit aan de hand van kleine momenten, zoals wanneer Martha weken na de bevalling nog een luier draagt en bloed verliest; of wanneer haar borsten melk produceren voor een kind dat er niet is. De mijmerende en soms overweldigende muzikale composities van Howard Shore onderschrijven haar raadselachtige gevoel van verlies. In dat opzicht bestaat Pieces of a Woman uit twee delen: de bevalling en de overpeinzingen erna; na de adrenaline volgt de bezinning. Die tweedeling is niet helemaal geslaagd: het zwaartepunt zit in het eerste deel. Hoewel de tours des forces van Burstyn (88 jaar oud!) en LaBeouf een hoop goedmaken.

Pieces of a Woman, vanaf 7 januari 2021 op Netflix

Lees ook