One Night in Miami

One Night in Miami: imposant speelfilmdebuut van Regina King

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Tijdens een bijzondere nacht in 1964 wisselen vier zwarte beroemdheden in een motelkamer van gedachten.

Ze zijn in de bloei van hun leven wanneer Muhammad Ali (dan nog bekend als Cassius Clay), Malcolm X, Jim Brown en Sam Cooke elkaar op 25 februari 1964 ontmoeten op een motelkamer in Miami. Ali heeft net onverwacht de wereldtitel in het zwaargewicht gewonnen van Sonny Liston en heeft afgesproken met de drie iconen uit de zwarte gemeenschap die hiervan getuige zijn geweest. Er valt een en ander te vieren, maar eerst moeten er enkele misverstanden uit de wereld worden geholpen. Met als gevolg verhitte discussies, aangewakkerd door activist Malcolm X (Kingsley Ben-Adir), die vindt dat zijn boezemvrienden – twee atleten (Brown en Clay) en een puissant rijke muzikant (Cooke) – meer moeten doen voor de strijd tegen de ‘witte duivels’.

https://www.youtube.com/watch?v=K8vf_Cmh9nY&t=2s

Over de acteerambities van NFL-speler Jim Brown (Aldis Hodge) wordt lacherig gedaan door het gezelschap: wie zit er te wachten op een zwarte superheld? (Terwijl de beste man in ditzelfde jaar begint aan een niet onverdienstelijke filmcarrière.) Het oeuvre van Sam Cooke (Lesie Odom Jr.) wordt door Malcolm X weggezet als zoetsappig; waarom heeft hij geen geëngageerde nummers geschreven? (Later dat jaar zal Cooke’s aangrijpende ‘Change is Gonna Come’ de hitparade bestijgen.) Tegelijkertijd wordt Malcolm X verweten dat hij zijn 22-jarige protegé Cassius Clay (Eli Goree) uitsluitend heeft bekeerd tot de Islam om meer aandacht te krijgen voor zijn eigen agenda.

Gezamenlijk probeert het viertal vervolgens te bezien welke rol ze moeten vervullen in de strijd om gelijke rechten. Er is een streven naar economische vrijheid (Cooke die andere zwarte muzikanten scout voor zijn label) en morele vrijheid (Malcolm X die vindt dat je als zwarte man – zoals Cooke in zijn ogen doet – geen speeltje moet zijn voor de witte mens). De waarheid ligt in het midden lijkt de boodschap, in het door Kemp Powers geschreven uitstekende scenario – een adaptatie van zijn eigen theaterstuk One Night in Miami. Een gefictionaliseerde versie van een avond die echt heeft plaatsgehad. Als kijker vraag je je ook af: gingen ze echt zo amicaal met elkaar om?

Dat kan niet anders. Ze hadden elkaar nodig, lijkt het. En als je zo groot bent, of gaat worden, dan kan je jezelf moeilijk vergelijken met de man op de straat. Dan heb je succesvolle evenknieën nodig om je relativeringsvermogen goed te kalibreren. En bij je lotgenoten kan je dan ook je levensvragen kwijt. Regina King brengt dit op overtuigende wijze voor het voetlicht in haar imposante speelfilmdebuut. De actrice, tevens een doorgewinterde televisieregisseur, toont vier mannen van vlees en bloed. Intelligente mannen, die echt wel door hebben hoe ze worden gepercipieerd door de media, en door het publiek.

Interessant en unheimisch aan de film is ook dat Malcolm X werd vermoord in 1964 en Sam Cooke een jaar later onder verdachte omstandigheden om het leven kwam. Daar wordt in sommige scènes terloops naar verwezen, dat twee van de vier mannen nooit verder tot bloei kwamen. Dat geeft de film een bitterzoete lading. Change is Gonna Come, maar niet voor iedereen. Niettemin geeft één nacht een bijzondere dwarsdoorsnede van de historische invloed van de vier beroemheden. Het was in die zin niet zomaar een nacht, maar een nacht waarin de sterren voor even op een lijn stonden.

One Night in Miami, vanaf 15 januari 2021 bij Amazon Prime Video

Lees ook