Mr Robot S2 (nu bij de NPO): bol van de symboliek

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Het tweede seizoen van de relevante serie Mr. Robot staat weer bol van de symboliek, maar wil in het begin wel héél veel verhaallijnen uitwerken.

Het tweede seizoen van de relevante serie Mr. Robot staat weer bol van de symboliek, maar wil in het begin wel héél veel verhaallijnen uitwerken.
Drie dagen voor de officiële première vond de (onder andere via Facebook) live vraag- en antwoordsessie plaats met de cast van Mr. Robot. De kijkers die daar inschakelden zagen, na ongeveer twintig minuten, hun beeld zwart worden. Een lid van fsociety, met het kenmerkende monopoly/anonymous masker, nam de live uitzending over. ‘Genoeg geleuter, het is tijd voor iets echts,’ zei de vervormde stem. Part I van de eerste aflevering van dit tweede seizoen werd live gestreamd voor iedereen die toen aan het kijken was. Daarna verdween de aflevering weer. De distributie sluit goed aan op het tegenculturele gevoel van de serie. En daar zit ook een van de pijnpunten. De tegendraadsheid van het eerste seizoen wordt ingezet als een stuk marketinggereedschap. En zo dreigt Elliots digitale revolutie evenveel waarde te behouden als een Che Guevara-shirt.

Zo’n eerste aflevering heeft natuurlijk als doel kijkers weer te activeren. De laatste aflevering van het vorige seizoen liet ons met een heleboel vragen achter. Wat is er met Tyrell gebeurd? Wat gebeurt er na de financiële revolutie? De dubbele openingsaflevering probeert alles in een keer op te pakken. Dit maakt het een erg druk anderhalf uur. Op de achtergrond van dit seizoen sluimert constant de wereld van Mr. Robot ná de revolutie. Na de ogenschijnlijke genadeklap voor de financiële markten (seizoen één) volgt logischerwijs de volgende stap; stage 2 noemt Fsociety dat. Stage 2 is de belofte van dit tweede seizoen.

Verder gaat Elliot op in zijn eigen crisis. Comedian Craig Robinson (Hot Tub Time Machine, Zach & Miri Make a Porno) heeft de verrassende rol als degene die Elliot uit zijn monotone bestaan moet redden. Wat dat betreft lijkt Elliot zelf zijn revolutie te hebben opgegeven. Gelukkig is zijn zus Darlene er om hun werk voort te zetten. Part II is het meer tumultueuze onderdeel van deze seizoenspremière. Elliots jeugdvriend Angela lijkt volledig te zijn opgelost in haar baan als PR-manager. Gideon wordt ondervraagd door de FBI en de agent die de ‘five/nine hack’-zaak leidt krijgt ongetwijfeld een belangrijke rol in het nieuwe seizoen. Er is hier te weinig ruimte om op alles wat in deze aflevering gebeurde in te gaan, de show wil te veel verhaallijnen in een keer opgooien. Zo eindigt Part II dus met maar liefst twee cliffhangers.

De uitstekende beeldende en verhalende kwaliteiten maken Mr. Robot altijd waardevol. Het ‘lower quadrant framing’ (een manier van filmen waaruit het geestelijke ongemak van de hoofdrolspeler duidelijk moet worden) waar bedenker Sam Esmail gretig gebruik van maakt bij het opzetten van scènes is ook dit seizoen weer wonderschoon. De brandende berg miljoenen aan het begin van Part II laat zien dat de symboliek weer de boventoon mag voeren.

Mr. Robot is ongetwijfeld een van de beste scifi/cyberpunk/hacktivistthrillers die we in dit decennium te zien krijgen. Maar Elliot heeft ons opgevoed om méér te verwachten. Mr. Robot vertelde ons immers dat we voorbij het koninkrijk van de onzin moesten kijken. Dat we op zoek moeten naar iets echts. Het succes van de tegendraadse fictieserie dreigt zichzelf zo nog eens in de staart te bijten.

Mr. Robot, zaterdag 22 oktober, NPO 3,00:00 uur

Lees ook