La Casa de Las Flores: La Pélicula

La Casa de Las Flores: La Pélicula: weemoedige jongleertruc

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Showrunner Manolo Caro trekt alle registers open in zinderend slot van familiesaga.

'Alles komt goed op het einde. Als het nog niet goed is, is het nog niet het einde.' Deze quote van John Lennon verschijnt in de aftiteling van La Casa de Las Flores: La Pélicula. Lennons hersenspinsel is multi-interpretabel, maar lijkt hier te verwijzen naar een vuistregel in televisieland: een einde is nooit een definitief einde. Maar zolang er geen nieuw einde is, blijft het einde het einde. Waarmee de hoopvolle suggestie wordt gewekt dat er altijd ruimte is voor meer. Hoewel deze slotfilm, na drie memorabele seizoenen, zich wel laat omschrijven als het einde (van het begin) van een saga.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Showrunner Manolo Caro laat in een kleine negentig minuten zien hoe je dat doet: afscheid nemen van een geliefde televisiefamilie. Niet per se door diep in te gaan op de ontwikkelingen die de personages hebben doorgemaakt, maar juist door te kiezen voor de vorm van een spannende heistfilm. Paulina (Cecilia Suárez), Julián (Dario Yazbek Bernal) en Elena (Aislinn Derbez) gaan op verzoek van de terminale Delia (Norma Angélica) tijdens een tuinfeest in hun voormalig ouderlijk huis op zoek naar een schat die hun meer moet vertellen over hun jeugd en geheimen uit het verleden. De huidige bewoonster probeert deze roof met man en macht te voorkomen.

Zodoende ontvouwt zich een kat-en-muis-spel, terwijl in een flashback een bruiloft aan het begin van de jaren tachtig wordt getoond die wordt bijgewoond door matriarch Virginia (Isabel Burr). Virginia is ondanks haar dood – getoond tijdens de uitvaartaflevering uit 2019 – nooit uit het verhaal verdwenen. Hoewel de ernstig zieke dienstmeid Delia zich in de film voorgoed vestigt als het moederfiguur van de De la Mora’s, getuige de ontroerende slotscène. Buiten kijf staat dat Caro alle registers opentrekt – splitscreens; soft focus cinematografie; weemoedige homevideo’s – om zijn grote jongleertruc rondom de fameuze bloemenwinkel te laten eindigen met een spreekwoordelijke knal, zonder de voor het drama kenmerkende humor uit het oog te verliezen.

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

De humoristische rode draad in La Casa de Las Flores: La Pélicula wordt gevormd door grappen over Bruno’s (Luis de la Rosa speelt Paulina’s eigenwijze zoon) verslaving aan softporno, die zorgen voor ademruimte tussen de smeuïge ontluikingen. Want La Casa de las Flores is en blijft natuurlijk een grote knipoog naar de Mexicaanse telenovela. Het is telenovela nieuwe stijl: met een gedurfde vertelvorm én inclusieve personages – zelfs co-ouderschap komt kort aan bod in de film. En met af en toe een heerlijke kitscherige uitspatting, en sentimentele dansnummers. Het is onvergetelijk televisie, die misschien ooit – zeg nooit, nooit – een rentree beleeft op televisie.

La Casa de Las Flores: La Pélicula, vanaf 23 juni 2021 op Netflix

Lees ook