Jinn

Jinn S01E01: Nightmare on Elm Street in Jordanië

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De eerste Arabische Netflix Original is op het oog weinig Arabisch.

Daar is ie dan: de eerste Arabische Netflix Original. Helemaal in lijn met het verlangen van de VOD-dienst om alle volkeren der aarde voor zich te winnen. In Jinn draait het om een djinn (een geest) die een high school in Amman besluit te terroriseren, nadat de scholieren met hem kennismaken tijdens een excursie naar toeristische trekpleister Petra – de in een kloof gebouwde mythische stad. Tijdens het uitstapje zien we de gewoonlijke tienerperikelen: gekibbel en gepest over en weer. Tariq (Abd Alrazzaq) ontpopt zich als de pestkop der pestkoppen en is het eerste slachtoffer van de als bedoeïen verklede Keras (Hamzeh Okab).

https://www.youtube.com/watch?time_continue=21&v=hbVIkLbdnJo

Meteen denk je: als de geest alle irritante, agressieve mannetjes uit de weg ruimt, dan is het allemaal zo erg nog niet. Want de driftkikkers – Nasser (Mohammed Nizar) is er ook zo een – zijn van meet af aan onuitstaanbaar en de vrouwen bieden fel tegenwicht, met Mira (Salma Malhas) voorop. Mira wil nog geen seks met haar vriendje Fahed (Yasser Al Hadi) en presenteert zich daarmee als de Nancy – dit is een verwijzing naar Nightmare on Elm Street – uit het verhaal: niet promiscue, maar preuts en dus een overlever. Personages zoals Mira noem je in het horrorgenre een ‘final girl’: zij die de oplossingen vindt om het monster te verslaan.

Maar als Mira Nancy is, is Keras dan Freddy Krueger? Deze vergelijking ligt zo voor de hand, omdat er aan Jinn maar weinig Arabische elementen toe te schrijven zijn. Het is coming-of-age, maar dan in Amman. Het is Amerikaans high school drama, maar dan in Jordanië. De variabelen zijn hetzelfde: dat is misschien ook wel het universele van het coming-of-age-genre.

Overigens is het saillant dat de mythe rondom de djinn draait om ‘verschijningen die inbreken in onze wereld en onze levenswijze willen verwoesten’. In de Arabische wereld zou je deze frase vandaag de dag ook kunnen zien als metafoor voor kolonialisme en Britse en Amerikaanse inmenging op het Arabische schiereiland. Of om progressieve ontwikkelingen – die misschien wel niet zo progressief zijn – in Saudi-Arabië. De djinn is daarom ook wel een thema waar je een hoop kanten mee op kan, en het is te hopen dat de makers dit in de volgende vier afleveringen ook hebben omarmd.

Jinn S01, vanaf 13 juni 2019 op Netflix

Lees ook