Alles over series, tv en film. Vanaf de redactie van de VARAgids.

In the Tall Grass: maakt verwachtingen niet waar

  •  
04-10-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
186 keer bekeken
  •  
In the Tall Grass
Stephen King-verfilming raakt op den duur verdwaald in het ondoordringbare grasveld waar de titel naar verwijst.
Weersta de lokroepen uit het omineuze grasveld, zoveel is duidelijk in In the Tall Grass. De hoogzwangere Becky (Laysla de Oliveira) en haar broer Cal (Avery Whitted) reizen per auto naar San Diego. Ze hebben nog zo’n 2500 kilometer te gaan, en pauzeren onderweg bij een kerk aan de rand van een jungle van deinend hoog gras in Kansas. Daar horen ze een lokroep: een kind schreeuwt om hulp. Als onbevangen, naïeve lemmings stappen ze vervolgens de groene oneindigheid binnen. En in hun kielzog volgt er nog een trits goedgelovigen – of waren zij er al?
In the Tall Grass is gebaseerd op een novelle van Stephen King en zijn zoon Joe Hill. Hoe verfilm je zo’n kortverhaal dat zich grotendeels afspeelt op (en in) het gras?  Hoewel regisseur Vincenzo Natali ruime ervaring heeft met films die zich afspelen in claustrofobische ruimtes (zie bijvoorbeeld zijn cultklassieker Cube uit 1997) verwordt het gras in In the Tall Grass op den duur tot een felgroene, monotone waas (immers: er zijn niet een eindeloos aantal camerahoeken en -bewegingen waarmee je gras op een interessante manier kan belichten). Dat is dan ook de achilleshiel van deze horrorfilm.
Het is evenwel spijtig dat de film geen onverdeeld succes is, dat zijn andere King-verfilmingen als Gerald’s Game (2017) en 1922 (2017) bijvoorbeeld wel (beide films zijn net als In the Tall Grass te zien bij Netflix).
In the Tall Grass
De verwachtingen rondom In the Tall Grass lagen niettemin hoog, toen bleek dat Patrick Wilson was gecast in een prominente rol. De acteur speelde in de grootste horrorfilms (The Conjuring, Insidious) van het laatste decennium, en is dus een bekend gezicht. In In the Tall Grass kruipt hij in de huid van een vader die met zijn gezin, toevallig of niet, ook terechtkomt in de graslanden.
Wat regisseur Natali wel goed doet, is dat hij vernuftig speelt met parallelle, cyclische verhaalwerelden. Verhaallijnen beginnen voortdurend opnieuw en nemen dan een iets andere vorm aan. Personages herkennen elkaar, maar in een andere hoedanigheid. Wie eerst schuldig was, is vervolgens onschuldig en dan weer schuldig. Want Natali is een meester als het gaat om het visualiseren van de waanzin die zich meester maakt van diegenen die de lokroep uit het woud niet kunnen weerstaan.
In the Tall Grass, vanaf 4 oktober 2019 op Netflix
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Lagarde!