How It Ends: mooie plaatjes, weinig diepgang

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

How It Ends mist balans en is daardoor uiteindelijk een mooi maar frustrerend apocalyptisch drama.

Het genre van de post-apocalyptische film kan zich enerzijds richten op de vraag waarom het einde van de wereld is aangebroken en anderzijds op de vraag hoe de mensen er op reageren. De apocalyptische roadtrip-film How It Ends probeert een antwoord te geven.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Will (Theo James) vliegt van Seattle naar Chicago om aan Tom (Forest Whitaker), de vader van zijn vriendin, toestemming te vragen voor een huwelijk. Samantha (Kat Graham) is namelijk zwanger en ze willen zo snel mogelijk alles regelen. Terwijl Will in Chicago is gebeuren er vreemde dingen: alle mobiele diensten aan de westkust dalen. Het wordt nog onheilspellender wanneer de stroom uitvalt en de paniek toeslaat. Wetende dat de snelwegen hun beste route naar het westen zijn, springen Will en Tom in de auto en rijden ze naar Seattle om Samantha te redden.

Regisseur David M. Rosenthal probeert hier een stil karakterdrama te creëren dat zich toevallig in een apocalypse afspeelt. Hij gebruikt de setting om het menselijke gedrag te tonen ten tijde van een noodsituatie. Het komt in wezen neer op de vreemde dingen die mensen doen om te overleven, zonder zich af te vragen waarom – niet als individu en niet als onderdeel van een groter geheel.

Het uitgangspunt van het script had dieper kunnen ingaan op het interpersoonlijke drama tussen Tom en Will, zodat ze daadwerkelijk gedwongen zouden worden om de bron van hun conflict te confronteren. Beide karakters zijn lege archetypen: Tom is de oudere ex-militair wiens militaire training en liefde voor zijn gezin hem helpen om elke tegenslag te overwinnen. Will is soms de hulpeloze verloofde en dan weer een vechtmachine, afhankelijk van wat het script dicteert. Whitaker is een formidabele acteur maar samen met James acteert hij hier op de automatische piloot. Hun acteerprestaties weten de eendimensionale karakters uit het script niet te verheffen.

How It Ends schotelt de kijker wel prachtige beelden voor. Cinematograaf Peter Flinckenberg gebruikt verschillende shots om de schoonheid van westelijk Amerika te tonen. De natuurgevaren waar Will en Tom tijdens hun reis mee geconfronteerd worden bieden ook mooie locaties waar het drama en de actie zich afspeelt.

How It Ends probeert de vraag te beantwoorden wat er van mensen terecht komt wanneer de structuren van de maatschappij het begeven. De film doet niet volledig recht aan één van zijn thema’s, omdat de makers de actie, het drama en de apocalyptische setting niet goed weet te verenigen. Misschien ergens ook logisch: niemand weet nu eenmaal hoe mensen daadwerkelijken zouden reageren wanneer ze in zo'n onmogelijk scenario geplaatst zouden worden.

How It Ends, vanaf 13 juli 2018 op Netflix

Lees ook