Poesjes

Hoe maak je een serie met katten in de hoofdrol?

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Nova van Dijk, de regisseur van Poesjes, legt het uit.

Door productiebedrijf Stormy Minutes ben ik gevraagd voor de VPRO iets te maken met poezen, maar ik vond het leuk om een serie te maken waarin ook andere dieren optreden, om zoveel mogelijk kijkers een moment van herkenning te geven – zelfs volwassenen. Disney en Pixar maken hun films aantrekkelijk voor volwassenen, en zoiets proberen wij ook te doen, bijvoorbeeld in de keuze van bepaalde acteurs. Dat is volgens mij wel gelukt: het vorige seizoen bleek ook heel populair te zijn onder studenten.

De katten in de serie zijn eigenlijk niet te regisseren. We zijn heel erg afhankelijk van ze: zijn ze wakker, hebben ze zin om te spelen? Ze voelen zich soms zo thuis in het huis dat ze, als ze moe zijn, naar de slaapkamer lopen en in slaap vallen. Eigenlijk ben ik met Poesjes een natuurdocumentaire in een fictieve set aan het maken. Dat betekent vooral: veel wachten. De dieren halen we overal vandaan. ‘Hoofdrolspeler’ Boudewijn is de poes van producent Max Pam, andere katten komen via vrienden of via de crew terecht in de serie. Er zijn ook al veel kinderen bij ons gekomen met de vraag of hun konijn, hamster of een ander huisdier in de serie mee kan spelen.

We werken wel met een volledig uitgewerkt script. Aan de hand van kleine rekwisieten kunnen we vervolgens het verhaal vertellen. Bij een aflevering over de politie hebben we bijvoorbeeld kleine politiespulletjes gebruikt. Om de katten een beetje te kunnen sturen, gebruiken we kattensnoepjes, die we in het huis verstoppen. Of we wapperen buiten beeld met een speeltje, waardoor we de poezen ergens naar kunnen laten kijken. Verder dragen de cameramensen zwarte camouflagekleding en wordt de set afgeschermd met zwarte ­theaterdoeken, zodat de dieren zo min mogelijk worden afgeleid.

Hoewel het verhaal dus vaststaat, moet het scenario altijd wat aangepast worden. We willen de grappige dingen die tijdens het filmen gebeuren nog wel verwerken. Zo gaat het ook met het inspreken van de stemmen van de katten: als een acteur een goede of grappige eigen bijdrage heeft, nemen we die graag op in het scenario. Dit seizoen heb ik tegen Sander van de Pavert (bekend van LuckyTV, red.) gezegd: “Als je een beter idee hebt, of het leuker vindt om een ander typetje te doen: voel je vrij!” Dat is het leuke aan het maken van de serie: ik ben telkens bezig met een nieuwe fase in het proces: het schrijven, filmen, monteren en inspreken.

In totaal duurt het maken van een reeks van dertien afleveringen drie jaar. Omdat ik zo lang bezig ben met het productieproces, kan ik heel snel filteren wat wel en niet goed werkt in de serie. De montage is in dit geval heel belangrijk. Soms doen de dieren niet precies wat je wil. Dan is de montagekamer gelukkig nog de plek om te het op te lossen.’

Poesjes,dagelijks, NPO 3, 17:45 uur

Serie over de avonturen van een ‘poezenfamilie’ in een speciaal kattenhuis.

Lees ook