House of Cards S06

De invloed van House of Cards op andere tv-seriemakers

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

In gesprek met Frank Ketelaar, Achmed Akkabi, Dana Nechushtan en Robert Kievit.

Frank Ketelaar (schrijver/regisseur – Vuurzee, Overspel, Klem)
‘Ik zou best, net als House of Cards, een serie willen maken die in één keer online te zien is. Als je bij de publieke omroep werkt, zoals ik, is het echter lastig om belastingbetalers te vragen extra geld neer te tellen voor een abonnement op onze series. De makers moeten ervoor zorgen dat mensen kijken naar de series die eens per week op tv zijn. Het is dus van belang ze direct bij de strot te grijpen; zappen is een verleidelijke optie als de kijker iets saai vindt. Belgische producenten die de rechten van Klem hadden gekocht, wilden zelfs dat we een schietpartij uit de tweede aflevering naar voren zouden halen, zodat kijkers direct bleven hangen. Wat betreft House of Cards: ik ben enorm fan van de eerste twee seizoenen, en de filmische aspecten ervan – vooral de prachtige shots met bewegende camera’s en de strakke look – willen we hier graag overnemen. Ook de durf van de serie spreekt me aan: scenaristen kunnen rustig een dialoog van een paar minuten schrijven. Netflix heeft enorme budgetten waar wij alleen maar van kunnen dromen, maar gelukkig zijn we in Nederland heel goed in goede content produceren voor weinig geld. Er lopen veel vakmensen rond, vooral de laatste jaren hebben we daarin een enorme boost gehad. Amerikanen staan daar weleens versteld van. Waar ik ook blij mee ben: het lokale product wordt steeds belangrijker voor Netflix omdat ze een groot deel van de omzet buiten de VS halen.’

Achmed Akkabi (acteur/creative producer – Mocro Maffia)

‘Ik ben zeker beïnvloed door het succes van House of Cards en Netflix. De hele serie was geweldig gemaakt; vooral in de eerste seizoenen leek het behoorlijk aangedikt, maar nu blijkt dat real life soms nog gekker is dan fictie. Ik denk overigens dat de serie makkelijk nog een paar seizoenen door had gekund met Claire Underwood (Robin Wright, red.) in de hoofdrol. Als ik als maker naar de serie kijk: het is heel prettig dat alles in één keer wordt uitgebracht, want je kunt spaarzamer zijn met de details. Je hoeft niet alles van het verhaal weg te geven in de eerste aflevering. Ook in de derde aflevering kun je nog met essentiële informatie komen. Toen ik begon met het maken van Mocro Maffia voor Videoland genoot ik van de vrijheid. Ze zeiden tegen Thijs Römer (co-producer, red.) en mij: begin maar, op die en die dag moet het af zijn. Bij de publieke omroep zijn er veel meer mensen die zich met de productie bemoeien. Het probleem blijft de productietijd die je hebt: zes dagen voor een aflevering is de norm geworden in Nederland, dat zou best wat langer mogen. Dan gaat de kwaliteit namelijk ook omhoog, en met het oog op de internationale markt is dat van groot belang. Series moeten veel meer concurreren met internatio­nale producties. Het is goed dat Netflix in Nederlandse producten gaat investeren. We moeten de concurrentie aan durven gaan en elkaar omhoogstuwen.’

Lees ook