Zomerkijktip ☀️ Arrival

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De Canadese regisseur Denis Villeneuve (Prisoners, Sicario) is een rijzende ster in Hollywood en leverde met Arrival een van de meest intrigerende en intelligente big-budget sciencefictionfilms van de laatste jaren af.

Speculatieve fictie maakt graag gebruik van de vraag 'what if?'. Zo ook Arrival, gebaseerd op een prijswinnende novelle van Ted Chiang. Wat nu als er op een willekeurig moment een aantal bizar gevormde grote objecten, duidelijk een soort ruimteschepen en duidelijk niet aards, op verschillende locaties op aarde landt zonder kwade of goede bedoelingen te laten blijken, eigenlijk zonder welke bedoeling dan ook te laten blijken? Het enige dat er gebeurt, is dat er iedere dag een opening ontstaat in de onderkant van het schip die na een standaard interval weer sluit en waardoor je, in principe, naar binnen zou kunnen gaan. Is het een uitnodiging? Een val? Wat als dat gebeurt?

De VS, waar een van de schepen landt, zet een crisisteam op. Het probeert, net als vergelijkbare teams elders ter wereld, te communiceren met de bezoekers (maar wel met de hand aan de trekker, voor de zekerheid). Tegen de achtergrond van wereldwijde paniek over de 'invasie' wordt de taalkundige Louise Banks (Amy Adams) ingevlogen om een dialoog te openen met de Amerikaanse aliens. Vanaf het moment dat zij en haar collega via een ordinaire hoogwerker het luik in het schip betreden, wordt Arrival bijna ondragelijk spannend, zo voelbaar is de opwinding en angst over 'first contact' met een buitenaardse beschaving.

Zonder de in dit genre gebruikelijke combinatie van horror en schieten, weten Villeneuve, Amy Adams en cameraman Bradford Young een tegelijk loeispannende en vreemd alledaagse sfeer op te roepen. Alledaags, alsof dit gewoon op een regenachtige dinsdagmorgen plaatsvindt en het voor alle betrokkenen, zowel de wetenschappers als de militairen, ook gewoon onderdeel van hun werk is. De ondertoon van normaliteit, gewoonlijk totaal afwezig in dit soort films, geeft Arrival een extra laag van geloofwaardigheid en beklemming, net als het prima spel van Amy Adams, die met elke film (Her, American Hustle, Nocturnal Animals en de tv-serie Sharp Objects) beter lijkt te worden:

https://youtu.be/tFMo3UJ4B4g

Een andere troef van de film is de geloofwaardige wetenschap: de geschreven taal van de aliens blijkt de sleutel tot communicatie en hoe die taal werkt – de gedachte erachter is prachtig en goed uitgewerkt – lijkt het bewustzijn van de lezer te veranderen, een beetje zoals de planeet in de sf-klassieker Solaris het bewustzijn van de mensen in het ruimtestation beïnvloedt.

Arrival is een prettige uitzondering in een genre dat te vaak door visual effects en domme scripts wordt beheerst. Villeneuve volgde de succesfilm vorig jaar op met de langverwachte (en gevreesde) opvolger van cultfilm Blade Runner.

Bekijk als introductie tot zijn werk ook vooral deze adembenemende kortfilm Next Floor, waarin zijn visuele en gestoorde fantasie uitstekend zichtbaar is:

https://www.youtube.com/watch?v=t60MMJH_1ds

Arrival is momenteel te streamen op Netflix.

Lees ook