Ghost Stories

Ghost Stories: wisselvallige horror

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Het Indiase horrorproject is vakkundig gemaakt, maar toont geen verrassende wendingen.

Een krakend oud appartement, een vervloekte zwangerschap, een eenzame vogelverschrikker, en een spokend landhuis. In de Indiase horror Ghost Stories passeren de kenmerkende beelden uit het horrorgenre de revue.

https://www.youtube.com/watch?v=hsab-HJ7kqc

Ghost Stories bestaat uit vier originele korte films rondom het thema angst. Het project is voor de betrokken regisseurs de eerste aanraking met het horrorgenre, en de film is het vervolg op de eerdere Indiase horrorfilms Bombay Talkies en Lust Stories.

De korte film van Zoya Akhtar is een veelbelovende start van het horrorproject. De overwerkte verpleegster Sameera (Janhvi Kapoor) krijgt plotseling de opdracht om te zorgen voor een seniele oude vrouw (Surekha Sikri). Vanaf het openingsshot met de kraaien die cirkelen rond een boom in een verlaten landschap, weet je dat de regisseur de herkenbare elementen uit het horrorgenre omarmt. De dreigende spanning in het verhaal brengt Akhtar naar voren met subtiele geluiden, gespannen stiltes, en griezelige blikken. 

Het ambitieuze vervolg van Anurag Kashyap speelt met horror rondom moederschap: manie, verlies en eenzaamheid. Porseleinen poppen zijn in Kashyaps versie angstaanjagende wezens met levenloze kraalogen, en elementen van bodyhorror passeren de revue. Sobhita Dhulipala als de zwangere Neha toont solide acteerwerk om de diepere angsten van de jonge vrouw weer te geven, ondanks het magere script. Hetgeen wat het donkere verhaal extra cachet geeft is het gedimde kleurenpalet in combinatie met de praktische effecten, en het harde gekras van de alom aanwezige kraaien.

Een verlaten dorp waar de tijd lijkt stil te staan, maar waar onheilspellende figuren grommend en kwijlend rondhangen. Een metaforisch verhaal over de ongelijkheid tussen de grote stad en het dorp, waarin stadsmens (Sukant Goel) vecht tegen een stad vol monsters, geholpen door een jongen (Aditya Shetty) en een meisje (Eva Ameet Pardeshi) uit een klein dorp. Regisseur Dibakar Banerjee creëert een eigen fictieve fantasiewereld, alwaar hij het raamwerk van een ouderwets sprookje combineert met de esthetiek van een moderne zombiefilm. 

Een simplistisch einde rond het project af, middels een traditioneel spookhuisverhaal van Karan Johar. De rijke bruid Ira (Mrunal Thakur) gaat nietsvermoedend een gearrangeerd huwelijk aan met Dhruv (Avinash Tiwary), en wordt al snel geconfronteerd met een slaapwandelde schoonmoeder, een strenge katholieke hulp, en de alom aanwezigheid van oma. Hoewel Johar de sfeer weet op te bouwen heeft de film - en dus ook het project- een dof einde.

In de kern is het een atmosferisch horrorproject waarbij de visuele achtergrond, het kleurenpalet, en de enge geluiden, net zo’n grote rol spelen als de vier contrasterende verhalen. Ghost Stories brengt geen angstaanjagende jump scares, maar Indiase verhalen met een matige schokwaarde. 

Ghost Stories, vanaf 1 januari 2020 op Netflix

Lees ook