•
leestijd 3 minuten
  •
Game of Thrones 805
In The Bells – de een-na-laatste aflevering van Game of Thrones – blijkt Daenerys de ultieme eindbaas van de serie.
Let op, deze recensie bevat grote spoilers!
Allereerst: The Bells is een waanzinnig goed geregisseerde aflevering – door actiespecialist Miguel Sapochnik, die dit seizoen ook verantwoordelijk was voor The Long Night – die wat het spektakel betreft geenszins teleurstelt. De strijd om King's Landing barst uit z'n voegen van de special effects, maar tussen al het destructieve geweld door blijft het totaalplaatje steeds overzichtelijk – iets waar de strijd om Winterfell nog wel eens moeite mee had. Dat gezegd hebbende...
Game of Thrones 805
De grote plotwending van de aflevering is an sich zeer Game of Thrones-waardig: Daenerys, de Moeder van Draken, Breker van Kettingen en heldin van menig kijker, heeft genoeg van de tegenslagen en besluit King's Landing geheel in as te leggen, alle burgers inkluis. Vergeet de Night King, vergeet Cersei: Daenerys is de ultieme eindbaas van Game of Thrones. (Voor iedereen met een trotse Khaleesi-tatoeage of een dochter die Daenerys heet: sterkte).
Game of Thrones 805
In de context van de rest van de serie lijdt The Bells echter aan het euvel dat de laatste paar seizoenen steeds weer de kop opduikt: de belangrijke plotpunten worden in een razend tempo – zeker vergeleken met de eerdere seizoenen – afgevinkt, wat ten koste gaat van de personages en de logica. Dat Daenerys nogal wreed kan zijn richting haar vijanden en wat minder idealistisch is dan ze zelf graag gelooft was al lang duidelijk, maar dat ze nu in enkele afleveringen tijd is afgegeleden tot een punt waarop ze volkomen onnodig – de strijd was immers al gewonnen – massaal weerloze burgers vermoordt, is een niet geheel overtuigende ontwikkeling.
Game of Thrones 805
Het gemak waarmee ze met Eurons vloot en de enorme hoeveelheid ballista's (die grote kruisbogen) op de schepen en de muren van King's Landing afrekent, maakt de vorige aflevering overigens onbegrijpelijk, want toen had ze precies hetzelfde kunnen doen, waarmee ze niet alleen haar vloot maar ook Missandei zou hebben gered...
Game of Thrones 805
En wat te denken van het wat onbevredigende einde van Jaime, die ondanks de interessante persoonlijke ontwikkeling die hij gedurende de serie heeft meegemaakt, voor de twééde keer teruggaat naar Cersei en vervolgens alleen nog dient om haar gerust te stellen terwijl ze worden bedolven onder de instortende Red Keep. Cersei zelf komt er wat beter vanaf, dankzij het immer geweldigde acteerwerk van Lena Headey, maar omdat we haar dit seizoen zo weinig hebben gezien haalt haar exit uit de serie toch ook niet het onderste uit de kan.
Game of Thrones 805
De andere Lannister, Tyrion, heeft twee goede afscheidsscènes, eentje met Varys en eentje met Jaime, maar blijft verder hopeloos de verkeerde beslissingen nemen. Inmiddels kun je je afvragen waarom hij in de eerdere seizoenen nog bekendstond als één van de slimste mannen in Westeros. Dit valt des te meer op doordat Daenerys twee afleveringen nadat ze op advies van Ser Jorah haar mening over Tyrion bijstelde, hem nu alwéér dreigt te ontslaan (en/of erger).
Game of Thrones 805
Wat wél uitstekend werkt zijn Arya en de Hound, die King's Landing infiltreren op zoek naar Cersei en de Mountain. Dat het uitgerekend de Hound is die Arya van het pad van de wraak stuurt, terwijl hij zelf doorgaat om zijn broer te confronteren is een mooi slot van een jarenlange plotlijn. Die confrontatie zelf mag er ook alleszins zijn: de gefrusteerde 'Fucking die!' die de Hound uitstoot terwijl hij tevergeefs de Mountain meerdere malen in de nek steekt is precies wat het personage tot zo'n ontzettend fijne antiheld maakt.
Game of Thrones 805
Een ander erg sterk punt is de spanning op het moment dat Tyrion met ingehouden adem wacht op het luiden van de klokken ten teken van de overgave van King's Landing, zodat Daenerys geen drastisch geweld hoeft te gebruiken – en de geruststelling die direct weer wreed doorbroken wordt wanneer ze dat tóch besluit te doen. En je kan van die wending vinden wat je wilt, maar de serie gaat er in ieder geval vol overtuiging voor en windt geen doekjes om de gruwelijkheden die Daenerys begaat. Dit is Mad Queen-materiaal en niet zo'n klein beetje ook.
Vijf sterren voor het spektakel, maar een ster aftrek voor het wat afgeraffelde plot. Volgende week hopelijk een tevreden stemmende conclusie, in de aller-, állerlaatste aflevering van Game of Thrones!
Game of Thrones S08, elke maandag een nieuwe aflevering bij Ziggo Movies & Series.

0/1500