Follow This: een mooie aanzet voor andere journalisten en producenten

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Netflix lanceerde Follow This, een samenwerkingsproject met de Amerikaanse nieuwtjeswebsite BuzzFeed, wier verslaggevers onderzoek doen naar verschillende onderwerpen die passen binnen de ‘internetcultuur’.

Want ‘cultuur’, zo leren we van de onderstaande trailer, ‘wordt tegenwoordig vormgegeven door het internet’. De reeks past binnen het genre van ‘popdocuseries’ en heeft als doel om ‘fascinerende waarheden over de maatschappij bloot te leggen’. Welke maatschappij hiermee wordt bedoeld (Amerikaanse? Westerse? Wereldse?) is onduidelijk, maar blijkbaar kan deze in al zijn volledigheid worden gevat in vier verschillende onderwerpen: technologie, cultuur, politiek en sociale media.

https://www.youtube.com/watch?v=Nutd-ofrzZQ&t=1s

In Amerika zijn sinds 9 juli alle twintig afleveringen beschikbaar; hier in Nederland moeten we het vooralsnog doen met Deel 1, bestaande uit zeven afleveringen. Toegegeven, de onderwerpen zijn origineel, actueel en belangrijk – meer dan we in eerste instantie zouden verwachten van BuzzFeed, de plek waar ‘nieuws’ over een door Ariane Grande opgegeilde Pete Davidson de pagina deelt met een longread over door de Amerikaanse overheid gesubsidieerde fondsen voor scholen om wapens aan te schaffen. De gemiddelde kijker kan zeker nog meer leren over ‘autonomous sensory meridian response’ (een tintelend gevoel van het achterhoofd naar de nek en rug door het horen van bepaalde geluiden), ‘black survivalists’ (uitsluitend zwarte Amerikanen die zich voorbereiden op een Apocalyps) en hoe steeds geavanceerdere technologie de ‘desinfomatiecrisis’ kan voeden, om maar een greep te doen uit het arsenaal.

Je zal ongetwijfeld een uniek inzicht krijgen in verschillende culturen, die worden belicht door de ogen van vaardige BuzzFeed-journalisten, en ondanks dat er nooit echt een conclusie wordt gegeven, is de serie onderwijzend. Publieke omroep-materiaal, zoals we hier zouden zeggen. Toch is dit format evengoed een handicap. Elke aflevering duurt namelijk tussen de zestien en achttien minuten: veel te weinig tijd om écht uit te leggen ‘welke invloed de wetgeving ter bescherming van overlevenden van mensenhandel heeft op de veiligheid van sekswerkers’ (aflevering zes) of ‘hoe de interseksuele gemeenschap in Duitsland omgaat met een recente wettelijke erkenning van gender-operaties bij kinderen’ (aflevering drie).

Is het echt zo erg met ons gesteld dat we geen concentratieboog meer hebben voor documentaires van langer dan achttien minuten? Denken Netflix en BuzzFeed werkelijk dat ze in de huidige 'on demand-cultuur' alleen nog kijkers trekken met videosnacks? Van BuzzFeed viel het trouwens te verwachten: hun platform is grotendeels gedijd bij hapklare content. Hun keuze voor een samenwerking met Netflix, hét SVOD-medium bekend om zijn kwalitatief hoogstaande originals, is een no-brainer. Van Netflix is het toch vooral een blijk van hongerigheid naar content en, niet te vergeten, een experiment dat verdacht veel wegheeft van Facebook Watch of de minder ‘popperige’ docuserie Explained, een eerdere samenwerking met een opiniewebsite (Vox). Niet dat deze nieuwe samenwerking daarmee per definitie een slecht idee is, maar laten we wel de lat hoog blijven leggen en niet toegeven aan ons steeds meer afgeleide brein. Follow This is op zijn best dus een mooie aanzet voor andere journalisten en producenten om deze intrigerende onderwerpen van maatschappelijk belang verder uit te diepen, in documentaires van het liefst toch minstens een uur.

Follow This Deel 1, vanaf 23 augustus op Netflix.

Lees ook