The-Crown

Follow the leader: The Crown

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Wie zijn toch die artiesten die de opening van onze favoriete tv-series verzorgen? In deze reeks artikelen kijken we naar de bands, zangers en zangeressen die de leaders zongen. Deel 69: Hans Zimmer, bekend van The Crown.

Een slordige honderd miljoen euro werd uitgetrokken voor het eerste seizoen van The Crown. En daarmee is de reeks over de Britse koningin Elizabeth op het moment van verschijnen de duurste serie van Netflix (al schijnt ‘ie inmiddels ingehaald te zijn door Altered Carbon). Bij zo’n miljoenenproductie hoort ook een monumentaal intro, zowel in beeld als in geluid.

https://www.youtube.com/watch?v=Ff9N_Eb50bo

We beginnen met de muziek. Die is namelijk afkomstig van één van de bekendste componisten van de afgelopen jaren: Hans Zimmer. De Duitser is vooral bekend van het grote scherm, dankzij zijn werk voor films als Inception, Sherlock Holmes, Interstellar en Dunkirk. Zijn filmsoundtracks hebben Zimmer maar liefst elf Oscarnominaties opgeleverd, waarvan hij er één wist te verzilveren, voor de muziek van The Lion King. Voor The Crown maakt Zimmer de plechtig klinkende intromuziek, terwijl componist Rupert Gregson-Williams (bekend van de serie Veep en films als Wonder Woman en Hacksaw Ridge) de rest van de muziek verzorgt.

En zo haalt Netflix met Zimmer en Gregson-Williams dus twee muzikale zwaargewichten binnen. Maar ook voor de beelden in het intro zorgt de streamingsdienst voor een grote naam: Patrick Clair. De Australische ‘Main title designer’ verzorgt eerder al de intro’s voor onder meer True Detective, The Night Manager, Daredevil en Westworld. ‘Nu de budgetten van films en tv-series even groot zijn, zien we de grenzen tussen de twee vormen steeds verder vervagen’, vertelt hij aan The Guardian. ‘En dus durven netwerken steeds meer te investeren in intro’s die vergelijkbaar zijn met wat je in de bioscoop ziet.’

https://www.youtube.com/watch?v=Xyu_MdKBXic

Clair juicht de ontwikkeling van de laatste jaren toe: hij ziet hoe series een paar jaar geleden intro’s van slechts een paar seconden hadden, maar dat deze nu soms wel anderhalve minuut duren. ‘Producenten begrijpen dat het een manier is om hun serie een eigen visuele identiteit mee te geven. Er is zoveel enthousiasme nu, ze willen dat we met de meest bizarre en opvallende ideeën komen. In de tijd van 'binge-watching' zien mensen je intro misschien wel acht keer in hetzelfde weekend, dan moet het iets bijzonders zijn’, vervolgt de Australiër. ‘Het grootste compliment dat je dan kan krijgen is: ik spoel je intro nooit door.’

Wanneer Clair aan The Crown begint, weet hij al hoe groot de klus is. ‘Er was al genoeg materiaal van de serie zelf beschikbaar om te kunnen zien wat een enorme productie het was’, gaat hij verder. ‘We konden niet iets zoals bij True Detective doen, waarbij je de personages op het scherm uit elkaar zag scheuren. Dat doe je niet met koningin Elizabeth - we wilden iets dat de diepgang en complexiteit van het verhaal liet zien, maar ook respectvol was.’

En dus werkt hij intensief samen met Zimmer, terwijl de componist bezig is met het schrijven van de muziek. ‘Uiteindelijk gaat het erom dat je in zoveel detail naar de kroon kijkt, dat je de ruwe randjes ziet. De ruige geschiedenis die er achter schuilgaat. En de kroon heeft een symbolisch gewicht voor degene die hem draagt, een gewicht dat een zeer isolerende uitwerking kan hebben. Ik hoop dat het intro die duisternis ook heeft weten te vangen.’

Lees ook