Five Live

Five Live S01E01: onbestemde satire over Hilversum

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Alle makers van Five Live kennen de heksenketel van Hilversum als geen ander. Toch komt de satire over televisieland die team Linda voor ogen stond in de eerste aflevering nog niet uit de verf.

Foto credit: Roy Beusker / Talpa

In de promotie rond de nieuwe SBS-serie Five Live werd beklemtoond dat het zo knap is dat Linda de Mol als actrice haar rentree maakt na het The Voice-schandaal waarin zowel haar broer als ex-vriend een hoofdrol speelde. De scripts van de serie, waarin zij een bedrogen anchorwoman van een succesvolle talkshow speelt, waren bijna af toen zich in januari in hoog tempo het drama rond het vlaggenschip van RTL ontvouwde. 'We hebben gelachen, maar ook af en toe een traantje gelaten', bekende Lies Visschedijk bij Jinek.

https://www.youtube.com/watch?v=B15A5VGhYJY

Journalisten kregen de serie niet te zien van tevoren. Vaak gaan op zo'n moment alle alarmbellen af bij recensenten: niet zelden hangt zo'n besluit samen met de tegenvallende kwaliteit van een serie. Na het zien van de eerste aflevering valt wellicht te bepleiten dat men bang was dat een plottwist te snel op straat zou komen te liggen, al werd deze zondagavond al veelvuldig gedeeld op sociale media. De spoiler hangt samen met Irene Moors, die een opvallende bijrol heeft als een betweterige Angela de Jong-achtige talkshowgast - veel kijkers hadden terecht het idee dat ze naar De TV Kantine zaten te kijken.

De spil van Five Live is Sara Bannink (De Mol), de anchorwoman van een populaire talkshow die zij samen met haar ex-echtgenoot Roderik van Zuylen (Waldemar Torenstra) presenteert. Het is echter de vraag hoe lang dat nog het geval is. Uit onderzoek is gebleken dat Sara onsympathiek en kil overkomt en kijkers Roderik een ongeïnteresseerde lul vinden. 'We nemen het met een korreltje zout natuurlijk, maar we laten ons wel door dit soort resultaten inspireren', waarschuwt zenderbaas Flip (Daan Schuurmans). Het lijkt hem goed om 'wat te stoeien met het format' en een paar pilots op te nemen met jonge, mogelijk meer aansprekende talenten. (Het is op z'n minst heel slordig en raar dat een van die nieuwe gezichten zijn naam deelt met Orlando Boldewijn, de minderjarige jongen die in 2018 stierf in een Haagse vijver na een dubieuze Grindr-date; het hoger beroep in die zaak loopt nog steeds.)

De bedoelingen van scenaristen De Mol, Frank Houtappels (lees ook ons interview) en  Joan Nederlof zijn glashelder. Natúúrlijk leent de Hilversumse slangenkuil zich voor messcherpe satire, zoals Nederlof en Houtappels een kwart eeuw geleden al bewezen met TV7. Maar in de eerste aflevering van Five Live komen die intenties niet uit de verf. Waar het bij series als Gooische Vrouwen lukte om de hoofdpersonages ondanks hun onhebbelijkheden snel in het hart te sluiten, wekken de belangrijkste types in Five Live voorlopig vooral ergernis op.

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

De observatie dat het achter de schermen bij talkshow een zootje is en alleen maar de kijkcijfers tellen, is niet voldoende brandstof voor een goede serie. De dialogen zijn (voorlopig) flets, de plotlijntjes die worden gepositioneerd niet spannend. Er is flauw gedoe rond een blaasontsteking, er is iets met een banaan en de anchors hebben moeite een Aziatische naam uit te spreken - alles slaat dood. Wreekt zich hier de afwezigheid van de strenge hand van Will Koopman, de regisseur die samen met Houtappels en De Mol grote successen als Gooische Vrouwen, Divorce en De Familie Kruys maakte?

Het is oneerlijk om het prestigeproject van SBS af te serveren op basis van één aflevering; misschien kampt Five Live met kinderziektes die verder in de reeks zijn verholpen. En iedereen snapt dat er een gekke sfeer op de set hing na alle onthullingen rond The Voice. Maar vooralsnog valt er voor het publiek weinig te lachen of te huilen tijdens het kijken. Dat kan niet de bedoeling zijn bij een tragikomische serie.

Five Live, vanaf zondag 2 oktober 2022 wekelijks op SBS6 en telkens een dag later terug te kijken bij Videoland

Lees ook