Family Business

Family Business S01E01-02: van slager naar wietdealer

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De Franse comedyserie worstelt soms om de juiste toon te vinden, maar is vermakelijk genoeg.

‘Over drie maanden zullen er veel coffeeshops openen in Parijs. Ze verschijnen overal. Dat wordt big business’, aldus een dronken influencer. Het kan dronkemanspraat zijn, of een gouden tip voor Joseph (Jonathan Cohen), die wel een opsteker kan gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=axYAgIVfox4

Family Business gebruikt het beproefde concept van de stoner-komedie, maar met een twist:  profiteren via legalisatie. In de zesdelige serie volg je Joseph, zoon van een slager, die er alles aan doet om het werk van zijn vader maar niet over te hoeven nemen. Hij probeert een app te lanceren, maar zonder het gewenste resultaat. Ondertussen kan zijn familie het hoofd niet lang meer boven water houden. De koosjere slagerij in het hart van Parijs balanceert al jaren op de rand van faillissement, sinds de dood van hun moeder. Als de situatie blijft aanhouden moeten ze het huis binnen zes maanden verkopen. Per toeval ontdekt Joseph dat cannabis op het punt staat om in Frankrijk te worden gelegaliseerd. De markt oogt veelbelovend. Samen met enkele vrienden wil hij de slagerij transformeren om er de eerste coffeeshop van te maken. Maar hoe kan hij zijn vader (Gérard Darmon) overtuigen? En waar gaat hij het product vandaan halen?

Joseph heeft een disfunctionele familiedynamiek, die wordt aangevuld door zijn maffe vrienden. De gecompliceerde relatie van Joseph met zijn slimmere zus Aure (Julia Piaton) en zijn vader geeft je een aantrekkelijk beeld van de kleurrijke personages. Aure heeft het helemaal gehad met de slagerij en haar familie. Ze wil zo snel mogelijk alles regelen, want over enkele dagen vertrekt ze naar Tokio om bij haar vriendin te zijn. Vader moet niets hebben van drugs, maar middels een ingenieus plan, en een beetje hulp van Enrico Macias (een bekende Franse zanger hier in een cameo-rol), gaat hij toch overstag.

De eerste twee afleveringen kijken makkelijk weg, maar het is niet bijzonder of enigszins gedenkwaardig. De serie heeft een vriendelijke toon, een solide cast, en het onderwerp is redelijk fris. Hoewel het een comedyserie betreft is de humor in Family Business vrij wisselvallig. De oneliners zijn speels, maar soms ontbreekt het aan creativiteit. Wanneer oma grapt dat ‘als Ashkenazi was ik vroeger dol op worst’, wil Aure haar duidelijk maken dat ze eigenlijk op vrouwen valt, en dus liever geen worst verorbert, waarop haar grootmoeder weer stelt, ‘abi gezunt, kersen zijn net zo lekker’. Tsja.

In een comedyserie dien je vaak de juiste balans te vinden tussen humor (klucht) en drama, en hier worstelt scenarist Igor Gotesman (Un homme pressé) mee in enkele scènes. Family Business dient net zoals Joseph even de tijd te nemen om de juiste flow te vinden.

Family Business S01, vanaf 28 juni 2019 op Netflix

Lees ook