El aviso (The Warning): het lot getart in Spaanse thriller

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De weinig authentieke plot van El aviso doet sterk denken aan andere fatalistische films als Final Destination.

Op een regenachtige voorjaarsavond in 2008 stapt Pablo (Aitor Luna) bij Jon (Raúl Arévalo) in de auto. De mannen hebben iets te vieren: Pablo gaat vriendin Andrea (Belén Cuesta) tijdens een bezoekje aan Parijs ten huwelijk vragen. Het is op verzoek van zijn aanstaande verloofde dat de twee mannen op de terugweg even stoppen bij een Madrileens tankstation, om ijs te halen. De onschuldige boodschap ontaardt in een schietpartij. Binnen luttele minuten wordt Pablo tussen de schappen vanuit het niets in zijn hoofd geschoten, waarop hij in een coma belandt.

De makers van El aviso (The Warning) zaaien moedwillig twijfel over de ware toedracht van het voorval in het tankstation. Is Pablo een crimineel, of was hij simpelweg op de verkeerde plek? Gaandeweg komt Jon, een aan lagerwal geraakt mathematicus, de oorzaak op het spoor: het tankstation is vervloekt, en er wordt een soort numeriek spel gespeeld waarbij telkens om de zoveel jaar een persoon omkomt bij een overval. Van Jon wordt echter ook gesuggereerd dat hij schizofreen is, en zijn visionaire theorie zou quatsch zijn. Hoe dan ook geeft dit idee van de causaliteit van tijd en plaats aanleiding om in het heden, in het voorjaar van 2018, de 9-jarige Nico (Hugo Arbues) te introduceren: een jongen die op 12 april 2018, zijn verjaardag, onder geen enkel beding het tankstation mag betreden.

Nico krijgt bij toeval deze waarschuwing op z’n rekest wanneer hij door klasgenoten gedwongen wordt om in het tankstation een tijdschrift te stelen. De uitbater ziet via de beveiligingscamera’s de misdaad, en oogt in gesprek met de kleine boef alsof hij meer weet; alsof hij weet dat de jongen het lot niet moet tarten. Zo zien we in El aviso twee parallelle werelden: de opmaat naar Nico’s verjaardag in het nu, en Jons pogingen in 2008 om de mysterieuze gebeurtenissen te verklaren en daarmee Nico’s noodlot af te wenden. Het wiskundig genie, of de psychiatrische patiënt, komt ook nog eens incidenten uit het verdere verleden op het spoor.

De weinig authentieke plot van El aviso doet sterk denken aan andere fatalistische films als Final Destination, waarbij de dood zich voortdurend aangekondigd via een uitgekiende volgorde. De daadwerkelijke reden voor de parallelle werelden in deze Madrileense thriller doet in hogere mate meer denken aan Einsteins theorieën over tijd en ruimte – lineariteit is een constructie van de mens – dan aan een bovennatuurlijk fenomeen. Jons theorie doet ironisch genoeg – als je het hebt over het bovennatuurlijke - ook denken aan de rol van predestinatie in het christendom: het idee dat God alles van tevoren al heeft gepland. Dat is dan ook misschien wel de moraal van het verhaal in El aviso: het lot tarten is zinloos.

El Aviso (The Warning), vanaf 24 juli 2018 op Netflix

Lees ook