Doom of Love

Doom of Love: onevenwichtig en aanstellerig

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

Turks drama – of is het toch een komedie? – over een twintiger die tijdens een weekendje yoga de liefde van zijn leven ontdekt hinkt in negatieve zin op twee gedachten.

Twintiger Firat (Boran Kuzum) raakt na een auto-ongeluk tijdens een weekendtrip in een coma. Hij ontwaakt pas maanden later en gaat dan op zoek naar de liefde van z’n leven, die ook bij hem in de auto zat. Maar de familie van deze Lidya (Pinar Deniz) wil niet dat ze nog omgaat met Firat, die in hun ogen ongeluk brengt. Dat is Doom of Love in een notendop: verdoemd worden door de liefde; naar het onmogelijke verlangen. Hoewel de film ook een melodrama is en de door filmmaker Hilal Saral opgeworpen obstakels – echte liefde overwint alles - overkomelijk zijn.

Saral zet Firat eerst neer als een onuitstaanbare zakenman die moet leren van het moment te genieten. Als zijn bedrijf – een reclamekantoor – failliet gaat, dan belandt hij met vrienden in een soort idyllisch toevluchtsoord aan de Turkse kust, waar ze lessen in yoga krijgen van een vrouwelijke wijsgeer. Hier ontmoet Firat Lidya, die tijdens de yogalessen allerlei spirituele liederen zingt. Zij is al een verlicht mens; hij moet de wereldse zaken nog verruilen voor de immateriële. (De film schreeuwt bijna uit dat materialisme niet zaligmakend is en flirt opzichtig met dat soort uitgekauwde tegelwijsheden.)

Nooit meer kijktips missen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief! Elke vrijdag de nieuwe series en films in je inbox. Meld je hier aan.

Het grootste probleem in Doom of Love is dat het auto-ongeluk weinig implicaties heeft voor het verhaal. Het ongeluk voelt arbitrair. Het lijkt alleen in het verhaal te zijn geïntegreerd om een dramatisch effect te sorteren. Ook zonder het incident zat Lidya’s familie waarschijnlijk niet te wachten op Firat. En de wijze waarop het ongeluk en de nasleep in beeld worden gebracht is overdreven, met flauwe, aanstellerige voice-over-bespiegelingen als: ‘Ik sliep vredig in eeuwige duisternis’. Doom of Love begint in die zin als drama, wordt dan gaandeweg een romantische komedie, transformeert opnieuw tot een tragedie en eindigt in majeur.

Het lijkt bijna alsof de makers tijdens het filmen zelf de weg kwijtraakten.

Doom of Love, vanaf 20 juni 2022 op Netflix

Lees ook