Deadwater Fell

Deadwater Fell S01E01: degelijke whodunit

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Het noodlot slaat toe in een ogenschijnlijk idyllische Schotse gemeenschap.

Foto credit: Channel 4

De familie Kendrick leidt een ogenschijnlijk perfect leventje in een kleine afgelegen Schotse gemeenschap. Totdat het noodlot toeslaat: moeder Kate (Anne Madeley) en de drie dochters uit het gezin komen om het leven bij een nachtelijke brand. Hulpverleners weten vader Tom (David Tennant) te reanimeren, en hij wordt opgenomen in het ziekenhuis. Vrij snel wordt duidelijk dat alle gezinsleden waren gedrogeerd toen de brand uitbrak. In vier afleveringen toont scenarist Daisy Coulam haar talent om werkelijk alle dorpelingen verdacht te maken. Het resultaat is een weinig oorspronkelijke, maar degelijke whodunit.

https://www.youtube.com/watch?v=yEQsLSfl8gA&feature=emb_logo

Om de aanstondse misère nog eens flink te benadrukken hebben de makers van whodunits de neiging om eerst te schetsen hoe perfect de levens van de aankomende slachtoffers eigenlijk waren. Dus zien we na een onheilspellende openingsscène hoe een wielerwedstrijd en een dorpsfeest culmineren in momenten van pure euforie, gevat in slow-motion. Maar wie goed kijkt ziet tussendoor de scheuren in het firmament; de ongeruste blikken. De discussietjes hier en daar, die niet alleen lijken te zijn aangesticht door overmatig alcoholgebruik. Er speelt meer, en gevoelens van afgunst of rancune worden langzaam maar zeker zichtbaar.

Wat dit soort misdaaddrama’s interessant maakt is dat de lokale politieagent, evenals de lokale lijkschouwer, persoonlijk betrokken zijn bij de gebeurtenis. Waardoor ze mogelijkerwijs de dader kunnen zijn. Dat geldt in Deadwater Fell ook voor de buurvrouw, die ervaring heeft met het injecteren van haarzelf, vanwege diabetes. En wat te denken van Tom zelf, die in het dagelijks leven werkt als huisarts. Hij heeft 24 uur per dag middelen beschikbaar waarmee je een heel dorp kunt uitmoorden. Of is het – een plichtmatige vraag, maar toch – wellicht een buitenstaander? Nee, proclameert een van de personages. Die optie wordt al snel uitgesloten.

Het verhaal wordt vervolgens verteld in flashbacks waaruit blijkt dat het devies ‘over de doden niets dan goeds’ niet altijd mogelijk is. Het biedt Coulam evenwel de kans om haar personages, incluis de gestorvenen, beter uit te diepen. En zo komt ze, als een mijnwerker in een goudmijn, gaandeweg steeds dichter bij de glinsterende kern. Het aha-moment. Wanneer nog eens even wordt bevestigd dat de door de makers gebrachte idylle slechts schone schijn is.

Deadwater Fell, vanaf 21 februari 2020 in zijn geheel bij NPO Start Plus, en vanaf 24 februari wekelijks op NPO 1 extra

Lees ook