Dead Kids

Dead Kids: een groep misfits op een dodelijke missie

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De coming-of-age-thriller toont een dun verhaal rondom Filipijnse jeugdcultuur.

Een kijkgat. Zes vrouwen gekleed in kleurrijke, zijden kamerjassen stellen zichzelf tentoon in een bedompte kamer met lichtroze gordijnen. Een jonge man ligt geriefelijk op een massagetafel waar hij denkt zijn hart te kunnen luchten bij de masseuses, maar hij krijgt ditmaal geen ‘happy ending’.

https://www.youtube.com/watch?v=hBiGo2A-1Qg

Het is niet eenvoudig om je voort te bewegen in het sociale moeras van de middelbare school. Mark (Kelvin Miranda) voldoet aan alle kenmerken van een buitenbeentje: hij is verlegen, heeft geen vrienden, en is heimelijk verliefd op Janina (Sue Ramirez), het mooiste meisje van de toneelclub. Tijdens de voorbereidingen voor het dramafest is hij de understudy van de populaire kemphaan Chuck Santos (Markus Paterson), die hem regelmatig treitert.

Sociale ongelijkheid, je als een vis uit het water voelen, en de door sociale media gedreven jeugdcultuur. Dead Kids richt zich op vier jongeren die niet passen in het sociale weefsel van de Sint Antonius van Padua-academie. Naast Mark is er een kleine groep misfits die ook het doelwit zijn van Chuck (en consorten). Charles (Vance Larena) is de neef van Chuck en worstelt om zich te verenigen met zijn rijke achtergrond, Uy (Jan Silverio) is een grappenmaker maar wordt herhaaldelijk belachelijk gemaakt, en Pao (Khalil Ramos) is een meeloper die onder de plak zit bij zijn vriendin. Hetgeen wat hen verbindt? De haat voor Chuck. En laat hij nu net de zoon zijn van een drugsbaron.

Het is geen ingenieus plan: Chuck bezoekt iedere donderdag de Geisha Touch Spa en wordt dan dubbel verwend door de aanwezige masseuses. De groep kan hem dan makkelijk kidnappen, zijn vader onder druk zetten om 30 miljoen pesos bij hem los te peuteren, en Chuck zo een lesje in nederigheid leren. Natuurlijk verloopt het niet zoals gepland.

Regisseur Mikhail Red (Birdshot) poogt om een verhaal te tonen over de huidige sociale cultuur binnen het internettijdperk. De film is een mengelmoes van een thriller gecombineerd met een coming-of-age-drama met cultureel specifieke elementen. Hoewel de jonge regisseur kritiek mee wil geven over de kloof tussen de verschillende sociale klassen in de Filipijnse maatschappij, slaagt hij er niet geheel in om meer te vertellen dan enkel een verhaal over vier gefrustreerde studenten die via wanhopige acties hun situatie willen veranderen.

Toch geeft het script middels de persoonlijke perikelen van de misfits subtiel mee hoe door de huidige digitale wereld de grenzen vervagen rondom empathie en persoonlijke verantwoordelijkheid. Alles in de wereld wordt gefilterd door een digitale lens. Dead Kids toont dat het pad naar volwassenheid gepaard gaat met vele struikelblokken.

Dead Kids, vanaf 1 december 2019 op Netflix

Lees ook