The Crown

De 73e Emmy’s: durf wordt vooralsnog niet beloond

· Door

Facebook Twitter WhatsApp

De hegemonie van videoplatforms is nu een echt een feit.

De streamingdiensten kwamen afgelopen zondag tijdens de 73e uitreiking van de Emmy’s als winnaar uit de bus. Ted Lasso (Apple TV+), The Crown (Netflix) en Mare of Easttown (HBO, in Nederland bij Ziggo) werden meermaals bekroond. De hegemonie van videoplatforms – die tijdens de coronacrisis alleen maar meer abonnees aan zich wisten te binden – is nu echt een feit. Voor televisietitels die op lineaire televisie worden uitgezonden was de oogst in Los Angeles mager. Het lijkt er dan ook op dat de coronacrisis als een soort katalysator heeft gefungeerd voor de populariteit van de streamers.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

De keuze voor Ted Lasso lijkt daarnaast een keuze om het positieve – net als Ted Lasso zelf – in het leven te omarmen. Of de kinderlijke onbevangenheid. Want daar draait de tragikomedie natuurlijk om: de door Jason Sudeikis gespeelde knuffelbeer die heilig in zichzelf gelooft en in zijn kracht om mensen beter te maken. Wel saillant dat Ted Lasso zo rijkelijk werd bekroond: toen de serie in première ging was er geen consensus onder de Amerikaanse televisiecritici. Lang niet iedereen vond het personage van Sudeikis aimabel en goed. Geleidelijk manifesteerden zich – ook onder diezelfde critici – daarentegen acolieten van Ted.

The Crown is een mooi voorbeeld van een televisiedrama dat in vroegere tijden geproduceerd zou zijn door BBC. Met een talentvolle cast en messcherpe scenario’s. Netflix heeft wat dat betreft de concurrentiestrijd met de Britse omroep min of meer gewonnen. Mare of Easttown is in deze context van kwaliteitstelevisie misschien een uitzondering. Dit vehikel voor Kate Winslet is een zogeheten slow burner. Je moet er echt even voor gaan zitten voordat het begint te spetteren. Winslet en twee van haar collega’s - Evan Peters en Julianne Nicholson – kregen een Emmy. Misschien terecht hoewel de vraag rijst: is Mare of Easttown een van de televisietoppers van het jaar?

Het drama, een kruising tussen True Detective en Broadchurch, was een welkome aanvulling, maar op scenarioniveau ook weer niet erg authentiek. Een aantal innovatieve drama’s greep bovendien mis. The Underground Railroad (Amazon) van Barry Jenkins – een zwaarmoedig maar gedurfd epos over het Amerikaanse slavernijverleden – werd genegeerd en ook I May Destroy You (BBC, Ziggo) van Michaela Coel – een knap geschreven drama over trauma – had meer verdiend naast  de Emmy voor beste scenario van een miniserie. Mensen van kleur trokken in die zin zondagavond aan het kortste eind. Dat is overduidelijk een gemiste kans. Hoewel de streamingdiensten zich hier waarschijnlijk niets van aantrekken.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

De uitreiking van de Emmy’s werd zondagavond geopend met een revuenummer over hoe de relatie tussen de kijker en het televisiedrama ‘meer dan een vriendschap’ is. Acteurs Rita Wilson en Lil Dicky bezongen als deel van een groot ensemble dat we als kijkers verliefd zijn geworden op televisie. Misschien ook wel terecht. En dit geldt vooral voor de videoplatforms. Maar of televisiedrama’s an sich hier beter van worden is de hamvraag. Want wie de lijst van prijswinnaars in ogenschouw neemt ziet in zekere zin ook meer van hetzelfde. Durf wordt vooralsnog niet beloond.

Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.

Lees ook